Skip to Content.
Sympa Menu

katastr - RE: [Katastr] Věcné břemeno podle GP - slučování pozemků

katastr AT fsv.cvut.cz

Předmět: Katastr nemovitosti a DTM

List archive

RE: [Katastr] Věcné břemeno podle GP - slučování pozemků


Chronological Podle vláken 
  • From: "Martin Baroch" <baroch AT geodeziekladno.cz>
  • To: "'Katastr nemovitosti'" <katastr AT fsv.cvut.cz>
  • Subject: RE: [Katastr] Věcné břemeno podle GP - slučování pozemků
  • Date: Thu, 22 Sep 2016 16:52:15 +0200
  • List-archive: <http://mailman.fsv.cvut.cz/pipermail/katastr>
  • List-id: Katastr nemovitosti <katastr.fsv.cvut.cz>
  • Organization: Geodezie Kladno s.r.o.

Přesně, nelze si přivlastňovat úkony (výklady, návody...) nad rámec zmocnění
zákonem.
Za mě palec nahoru!!!

M. Baroch

-----Original Message-----
From: katastr-bounces AT fsv.cvut.cz [mailto:katastr-bounces AT fsv.cvut.cz] On
Behalf Of Petr Holý
Sent: Thursday, September 22, 2016 1:06 PM
To: katastr AT fsv.cvut.cz
Subject: Re: [Katastr] Věcné břemeno podle GP - slučování pozemků

Dobrý den,
článek "Oddělení nového pozemku od panujícího pozemku a dopad na existenci
pozemkové služebnosti"
v "bulletin-advokacie.cz" z 7.42014, autor JUDr. Zdeněk Rosický, obsahuje
mimo jiné tento právní názor:

"v případě, že dojde k jakémukoliv zmenšení panujícího pozemku (např.
oddělením nového pozemku) a zůstane identifikace původního panujícího
pozemku, zůstává původní panující pozemek nadále panujícím pozemkem.
Stejně tak, pokud dojde k jakémukoliv zvětšení panujícího pozemku (např.
připojením nějakého jiného pozemku nebo části jiného pozemku) a zůstane
zachována identifikace původního panujícího pozemku, zůstává původní panující
pozemek nadále panujícím pozemkem."

"Obecně, práva vyplývající ze služebnosti zůstávají váznout na všech částech
pozemku, které vzniknou z původního panujícího pozemku; může tak vzniknout
několik nových panujících pozemků. Pouze v případě, že s některým dílem
evidentně není třeba služebnost spojovat, pak k takovému dílu služebnost
zanikne. Samozřejmě lze předpokládat, že posouzení, zda služebnost k
některému dílu má existovat nadále nebo zda má zaniknout, se může stát
předmětem sporu. Na základě existence ustanovení § 1151 lze učinit závěr, že
zákonodárce neopomněl řešit otázku přechodu práv vyplývajících z pozemkové
služebnosti při dělení panujícího pozemku, ale učinil to pouze v určitém
případě, zatímco v jiném případě přechod práv vyplývajících z pozemkové
služebnosti neumožnil."

Zřejmě tedy opravdu existují různé názory, aniž by se muselo jednat o "právní
bezvědomí".

Zákonné zmocnění k vydání katastrální vyhlášky (§ 66 katastrálního zákona v
platném znění) zní takto:

"(1) Český úřad zeměměřický a katastrální vyhláškou stanoví
a) obsah souboru geodetických informací v rozsahu uvedeném v § 5 odst. 2 písm.
a) tak, aby obsahoval údaje nezbytné pro plnění účelů, ke kterým katastr
slouží podle § 1 odst. 2,
b) obsah souboru popisných informací v rozsahu uvedeném v § 5 odst. 2 písm.
b) tak, aby obsahoval údaje nezbytné pro plnění účelů, ke kterým katastr
slouží podle § 1 odst. 2,
c) činnost při správě a obnově katastrálního operátu v rozsahu nezbytném pro
aktualizaci údajů, které jsou podle § 4 obsahem katastru,
d) formulář pro podání návrhu na zahájení řízení o povolení vkladu, jehož
obsah je vymezen v § 14 odst. 1,
e) postup při ověřování pravosti podpisů na soukromých listinách pro zápis do
katastru, nejsou-li podpisy úředně ověřeny,
f) formáty a další technické parametry písemností v elektronické podobě
přijímaných k zápisu práv, které jsou postačující pro zachování jejich
čitelnosti a dlouhodobé uchovatelnosti,
g) listiny pro zápis do katastru v případech, kdy zákon stanoví, že určitá
skutečnost zapisovaná do katastru vzniká, mění se, zaniká nebo se promlčuje,
ale nestanoví listinu, na jejímž základě se tato změna zapíše do katastru,
h) zeměměřické činnosti pro účely katastru, vyhotovování geometrických plánů
a vytyčování hranic pozemků v rozsahu nezbytném k vedení a správě souboru
geodetických informací,
i) označování územních hranic obcí a hranic pozemků trvalým způsobem, aby
bylo možné tyto hranice v terénu vyhledat,
j) podmínky pro poskytování a šíření údajů z katastru a formu poskytovaných
údajů tak, aby sloužily k plnění účelů stanovených v § 1 odst. 2, a úplaty za
ně tak, aby celkový příjem z jejich poskytování nepřesahoval náklady na
shromažďování údajů katastru, jejich vytváření, reprodukci a šíření,
k) podmínky poskytování služby sledování změn v katastru zajišťující
informování vlastníků a jiných oprávněných o postupu zápisů elektronickými
prostředky."

§ 35 odst.7 katastrální vyhlášky upřesňuje nejen "činnost při správě a obnově
katastrálního operátu v rozsahu nezbytném pro aktualizaci údajů", ale podle
mého názoru zároveň vykládá a upřesňuje ustanovení § 1264 a §
1265 občanského zákoníku. K tomu ale ČÚZK neobdržel žádné zákonné zmocnění.
Můj názor k této otázce jistě není podstatný. Docela by mě ale zajímalo, zda
by vyhláškou formulovaný, striktní, formálně-byrokratický právní názor ČÚZK
našel oporu významných právnických kapacit a soudců vyšších soudů, kdyby
někdo zamítnutí vkladu kvůli přislučování malých dílů pozemků s různými
zápisy o služebnostech napadl soudně.
Petr Holý

---
Tato zpráva byla zkontrolována na viry programem Avast Antivirus.
https://www.avast.com/antivirus






Archivace běží na MHonArc 2.6.19+.

Top of Page