Skip to Content.
Sympa Menu

katastr - Re: [Katastr] Návrhy vnitřní legislativy ČKZ

katastr AT fsv.cvut.cz

Předmět: Katastr nemovitosti a DTM

List archive

Re: [Katastr] Návrhy vnitřní legislativy ČKZ


Chronological Podle vláken 
  • From: Jan Šafář <jan.safar AT geoprogres.cz>
  • To: katastr AT fsv.cvut.cz
  • Subject: Re: [Katastr] Návrhy vnitřní legislativy ČKZ
  • Date: Wed, 29 Nov 2023 17:49:29 +0100
  • Authentication-results: mailin-opendkim; dkim=pass (2048-bit key; unprotected) header.d=geoprogres-cz.20230601.gappssmtp.com header.i= AT geoprogres-cz.20230601.gappssmtp.com header.a=rsa-sha256 header.s=20230601 header.b=SGgGurom; dkim-atps=neutral

Dobrý den, reaguji na část příspěvku pana Pěčonky:

Každý návrh je potřeba schvalovat s vědomím, že musí mít „hlavu a patu“, jinak řečeno, musí vycházet z principů, které budou naplňovat účel a podstatu, proč je poplatek zaveden, k čemu slouží apod. Tedy protinávrhy by měli obsahovat i předpoklad rozpočtu, který je uchopitelný.

 AZI mají hlasovat s vlastní odpovědností, tedy ne PRO, nebo PROTI jenom proto, že se mi něco líbí/ nelíbí. Hlas má vést k naplnění cíle a naplnění zákona. Nebo někdo chce ať poplatek určí nějaký auditor, nebo jiný znalec, nebo dokonce soud?

Zde se právě bavíme o tom, zda má vůbec návrh rozpočtu tak, jak ho připravil PV, "hlavu a patu". Rozpočet je vadný už v tom, že je v každém roce přebytkový, aniž by bylo jakkoliv s přebytkem počítáno v dalších letech. Protinávrhy doufám budou propracovanější, pokud si někdo dá tu práci sestavit rozpočet obsahující reálná data. Kde je ale vzít? Kolik bude mezi AZI plnohodnotných plátců a kolik těch desetiprocentních nebo nulových, to se bude asi přesně vědět v březnu (termín na úhradu příspěvku je 28.2.2024).

Poznámka: Některým firmám třeba dojde, že když mají např. 5 AZI c), tak se mohou 4 dočasně vzdát autorizace a bude to dělat jen jeden. Při členském příspěvku 12.000 Kč by takto získaná úspora byla 43.200 Kč ročně. Samostatní AZI/OSVČ mají smůlu, výhoda to je jen pro velké. To je ale takový okrajový případ, na celkový rozpočet komory by takovéto machinace myslím neměly mít zásadní vliv.

Můj názor je, že první 3 roky je dostatečná doba na to, aby se posoudilo, zda je poplatek velký nebo malý, nebo přiměřený. Hlasy, které volají po tom, že rozpočet může být vždy naplněn, překročen (prostě se utratí) je sice možný, ale je potřeba rozumně kontrolovat a to dělá nejen „dozorčí rada“, ale i sněm a každý AZI.

Toto  vše není možné za jeden rok fungování rozpoznat. Návrh, aby byl rozpočet pouze schvalován na jeden rok je jistě možný, ale první rok fungování komory nebude příliš objektivní. Myslím, že právě první roky bude mnoho práce a nastavování různých mechanismů a s tím souvisí i objektivně vynakládané prostředky.

S tím lze souhlasit do té míry, do jaké jsme ochotni komukoliv svěřit peníze na to, aby tři roky "něco" dělal. Mimochodem prvním rokem fungování komory je rok 2023 - k dosavadnímu hospodaření, příjmům a výdajům, se ale jistě vyjádří PV na sněmu.

Každá firma nakonec zjistí, že od určitého počtu lidí potřebuje systém. Systém si buď koupíte a přizpůsobujete si jej vlastním potřebám, nebo si necháváte vytvořit nový. Komora bude potřebovat systém na to, aby mohla objektivně dobře hospodařit, aby byl jasný tok peněžních prostředků, aby bylo jasné co. Kdo, kdy a jak má dělat, kolik to stálo a komu bylo placeno, ……. Je toho mnoho. Pro efektivní kontrolu nejen účetnictví bude potřeba mít možnost nahlížet do tohoto systému, operativně si z něj dělat sestavy, výpisy a analýzy. Jen tak bude možné za rok, dva, tři říct, že komora hospodaří dobře, nebo špatně.

Výše uvedené není nic jiného, než vedení účetnictví a transparentní účet. Obojí už existuje a nestojí to 4 miliony.

Nějaký systém řízení i směrem k AZI bude muset existovat, evidence každého AZI, jeho karta, školení, případné neshody, kontroly, sankce, návrhy AZI, jak bylo s nimi naloženo apod. Pod tímto širokým větvením by mohl být i ten daný „sešit ověření“ (podle mě by měl být na dobrovolné bázi).

To se dá udělat jako obyčejné složky v počítači očíslované podle čísla AZI s Excelovým přehledem a všemi dokumenty ve složce. To taky nestojí 4 miliony.

Má-li být komora moderní komorou s ambicí mít vše v pořádku, pak systém musí existovat. Ten kdo ve své firmě nějaký systém zaváděl, tak ví, že zkrátka excelová tabulka opravdu nestačí a systém stojí nemalé peníze.

Samozřejmě, že v tom musí být nějaký systém, o tom nediskutuji. Jestli excelová tabulka opravdu nestačí, šlo by to možná dát do dvou excelových tabulek. Nebo do něčeho, co už existuje (třeba Google Workspace), ale určitě to nemusí stát 4 miliony!

ČÚZK měl sice jen excelovou tabulku, ale pro informace o nás (možná se pletu) má někde ve svém robustním systému jistě místo, nějakou kartu, informace. Tento systém jistě stál a stojí nemalé peníze, které jen nejsou vidět.

Jak napsal pan Kmínek, má ČÚZK aktuální AZI v číselníku (tedy v relační databázi, tedy v tabulce na serveru) - propojit databázi AZI s tímto číselníkem přes ISVS kvůli synchronizaci, to by byl pravda trochu oříšek, to uznávám. Proto to bude myslím vhodné řešit normální výměnou informací o nových a zrušených AZI přes datové schránky. Ono těch změn denně moc nebude, že? Kolik co stálo ČÚZK je irelevantní.

Zkuste navrhnout nějakou „ziskovou činnost komory“, myslíte že žádná nemůže existovat?

Může. Zisková činnost je taková, kde výnosy převyšují náklady - dají se třeba prodávat školení a webináře, odznáčky a upomínkové předměty, produkovat obsah na YouTUBE apod. Nechť komora generuje takové výnosy, že to pokryje její celé náklady - pak zrušíme členské příspěvky a budeme všichni spokojení. To bych určitě podpořil. Moje otázka směřovala k tomu, který z orgánů komory to bude dělat a jaké činnosti rozpočet v roce 2025 a 2026 uvažuje.


Jan Šafář





Archivace běží na MHonArc 2.6.19+.

Top of Page