katastr AT fsv.cvut.cz
Předmět: Katastr nemovitosti a DTM
List archive
- From: Jan Pěčonka <peconka AT hdgeo.cz>
- To: "katastr AT fsv.cvut.cz" <katastr AT fsv.cvut.cz>
- Subject: RE: [Katastr] Návrhy vnitřní legislativy ČKZ
- Date: Mon, 20 Nov 2023 08:59:01 +0000
- Accept-language: cs-CZ, en-US
- Arc-authentication-results: i=1; mx.microsoft.com 1; spf=pass smtp.mailfrom=hdgeo.cz; dmarc=pass action=none header.from=hdgeo.cz; dkim=pass header.d=hdgeo.cz; arc=none
- Arc-message-signature: i=1; a=rsa-sha256; c=relaxed/relaxed; d=microsoft.com; s=arcselector9901; h=From:Date:Subject:Message-ID:Content-Type:MIME-Version:X-MS-Exchange-AntiSpam-MessageData-ChunkCount:X-MS-Exchange-AntiSpam-MessageData-0:X-MS-Exchange-AntiSpam-MessageData-1; bh=nyqZEZdVyWMV1G2lSJS8gVNpB959ZeRBqoiAJumkVWs=; b=CEjjE4UEKW3GAFI+Vd+VimmOZ5wWBxBclizz+E6GyEF394+AEqDFyDA+H30XGQJObJftMdzJHUXvJzi3bCE2Dc56Udcs9/6gHhG7A3BwuTZUHJ68h/OXxGd9TyIS6b0RIrs2RdQDJCfuvt2oLUx1dCaomeuWKdKuJDdy9WP1wbkr1IttAymDlD1pTD0KXgQyPSPNnybiivDDCz77yOeVwfYjP3k6paQ5fjf+vn7yA8QE4dfriFr7YZY2SzfNI8cg2IevK2Bwdlb+eo4WtcFHAajpuR+7iYbhKhZgoZcsuxQH+tl3/pnv8+ygCOPjBhBunstETniUp0giEGXsaLjQ6A==
- Arc-seal: i=1; a=rsa-sha256; s=arcselector9901; d=microsoft.com; cv=none; b=jqX6K+SNw6KOPNRSQab0LHrqjwWEMguspWz9+h9Nl1BfU10w+X5Ht+lcMdoB7us3S3xGTzYen5crsbeceliPWJqSt8nJbsjZdAO0NO51cQr+YfY9QkNL5LmXRije2C6itYvsG4PRuUsK4eaVwlJ3z04SnLteTQ50+ygwpN0DF+uFovXhOWkuCxFe2eUjIyViL3MXjaU7r2ObxErCIr3eFu29LXHFNo/wG8nqU54Z23j559x/cCmvTI+BQvnEsbYtRjtQquIutlSwZxnJcQRGiKspYdE0nfwJJTtN2RMQih+Kv1A+L9tnWJV4XS7RwrpgMq88X5sSORx0LUFyM+qqTg==
- Authentication-results: mailin-opendkim; dkim=pass (1024-bit key; unprotected) header.d=hdgeocz.onmicrosoft.com header.i= AT hdgeocz.onmicrosoft.com header.a=rsa-sha256 header.s=selector2-hdgeocz-onmicrosoft-com header.b=SbvXlvWJ; dkim-atps=neutral
- Authentication-results: dkim=none (message not signed) header.d=none;dmarc=none action=none header.from=hdgeo.cz;
Dobrý den, Nechtěl jsem již přidávat žádné reakce, ale toto se okomentovat snad i musí.
Jinak připomínám zájemcům, že ve středu 22.11. od 14 h je online schůzka pro zájemce o diskusi na téma ČKZ. Přihlaste se prosím na webu zeměměřiče. Setkání se účastní i zástupce přípravného výboru.
Teď již k textu, viz níže barevně.
S pozdravem Jan Pěčonka
-----Original Message-----
Vážení kolegové,
v návaznosti na příspěvky paní Jindřichové a pana Kesla, ve kterých je poukazováno na závažné okolnosti týkající se činnosti přípravného výboru, doplňuji pár poznámek a otázek k zamyšlení:
1) Přípravný výbor v textu Newstleru č. 1 uvádí, že zpracoval "Profesní a etický řád" a "Disciplinární a smírčí řád". Tuto činnost přitom vylučuje již kolegy zmíněné přechodné ustanovení zákona č. 88/2023 Sb. v bodě 10.
Níže jsou ustanovení předpisu červeně. Je jednoznačně řečeno, že PV (přípravný výbor) vyvíjí činnosti směřující k ustanovení orgánů (sněm, předsednictvo, dozorčí rada, autorizační rada, stavovský soud). Tedy podle přesné dikce bodu 10. by PR neměl vykonat defacto nic, než zajistit sál a ustanovit pravidla pro sněm a volby do orgánů komory. Sněm by defacto neměl o čem hlasovat, neboť žádné, opakuji žádné předpisy by neexistovaly a rozhodoval by jen o orgánech komory, ustavující sněm, by nemohl ani hlasovat o těch řádech, které jsou uvedeny v bodě 12. přechodných ustanovení.
Naopak jako velmi pozitivní vidím fakt, že PV (společně s velkým úsilím kanceláře přípravného výboru, za čož jim patří obdiv) připravili vše potřebné pro možnost vzniku komory. Protože bez schválení řádů komor, které jsou v zákoně §16l pojmenovány jako zejména etický, organizační, volební, disciplinární a jednací (můžeme doplnit i další řády) nemá smysl fungování komory, pak je vidím jako nutný bod pro naplnění požadavku ustanovení komory sněmem. Bez vnitřních řádů komora nemá co dělat. Samotná existence etického a disciplinárního řádu není překračováním zákona, ale fakt vedoucí k pochvale. Legislativa nezakazuje činit něco navíc k zachování podstaty jejích smyslu. Neusnese se sněm na těchto dvou řádech? Budiž, ale mají základní kostru se kterou se dá pracovat.
Neexistence těchto řádů má však potíž, sněm se schází jednou za 3 roky, tedy nesvolá-li jej dozorčí rada, nebo 1/3 členů. Na členy bych se nespoléhal a proč by měla dozorčí rada nutně chtít svolat sněm? Proč nepředcházet těmto peripetiím?
10. Výbor jedná jménem Komory až do zvolení představenstva. Výbor zvolí v tajném hlasování předsedu, který řídí jeho činnost. Výbor je oprávněn vyvíjet pouze činnost směřující k ustavení orgánů uvedených v § 16l až 16p zákona č. 200/1994 Sb., ve znění účinném ode dne 1. července 2023.
12. Ustavující sněm zvolí orgány komory a usnese se na znění organizačního řádu, jednacího řádu, volebního řádu a zkušebního řádu.
2) Přípravný výbor v textu Newstleru č. 2 uvádí: "... jsme oslovili několik makléřských společností se zadáním vypracovat dostatečně širokou nabídku vhodného pojistného řešení pro autorizované zeměměřické inženýry". Tuto činnost rovněž vylučuje uvedené přechodné ustanovení. Kdo chce psa bíti, vždy si hůl najde. Klidně si sjednejte pojištění sami, garantuji Vám, že Vaše roční platba bude 10.000 kč a výše. Při členské základně přes 1.000 lidí to je však úplně o něčem jiném a máte vyjednávací možnosti, podmínky ….. .
3) Přípravný výbor se ve smyslu textu pozvánky chystá zveřejnit návrh rozpočtu na roky 2024–2026. K jeho sestavení ale nemá mandát, příprava rozpočtu je věcí zvoleného Představenstva. Mandát, mandát, mandát. Schválí-li nové představenstvo připravený dokument, pak je hotovo. Každé představenstvo potřebuje tým lidí, kteří mu dokumentaci připraví, Ti je jen připomínkují, případně to připravují přímo někteří z nich. Neschválí-li nové předsednictvo rozpočet, pak jej revidují a bude nový. Kde je problém lidi dobří. Schválí-li si sněm, že výše příspěvku bude 1 Kč/ rok, pak to musí napadnout Komora u soudu, protože komora nebude mít možnost plnit své úkoly stanovené zákonem. Na sněmu bude jistě prostor se o těchto věcech bavit a každý geodet umí počítat docela rychle (matematicky podotýkám).
Souhlasím s tím, aby bylo před sněmem jasné, jaká je celková bilance a rozvaha, na základě které vychází roční příspěvek.
4) Přípravný výbor se ve smyslu textu pozvánky chystá v případě, že ustavující sněm nebude usnášeníschopný, svolat náhradní sněm na týž den. Není to v rozporu se zákonem, u takto významné události je to ale poměrně neobvyklou demonstrací způsobu, jakým je s členy zakládané Komory jednáno. Přitom se to dá vyřešit s mnohem větší elegancí - po vyhlášení neschopnosti se usnášet může být obecná rozprava, na základě které si přípravný výbor vyžádá mandát přítomných členů k takto rychlému svolání náhradního sněmu např. za účelem ušetření nákladů na náhradní sněm v jiném termínu, což je před Vánocemi také problém. Technicky to vyjde nastejno, ale politicky je to obrovský rozdíl. Ano považuji za fér se bavit o formě, kterou je vhodné to řešit. Nicméně by nebylo fér tuto možnost sdělit „světu“ až při samotném sněmu. Totiž nesejde-li se sněm, pak pokračuje jen PV. Je naprosto žádoucí, ať se naplní základní legislativa a komora, respektive její výkonná složka zahájí činnost podle zákona. Zde doporučuji PV dát jasně najevo, že tomu takto bude a to s tím, ať poté nemá někdo výhrady, že nebyl pozván řádně na příští sněm, byť ve stejný den.
5) Hospodaření přípravného výboru je mi záhadou. Po vzniku Komory jsem očekával, že budu jako povinný člen vyzván k úhradě částečné zálohy členského příspěvku na rok 2023, aby mohl výbor vůbec technicky splnit své zákonné povinnosti. Diskuse o financování Komory by tím byla vyvolána daleko dříve a možná bychom dnes nebyli v tak trapné situaci, kdy je zpochybňována i samotná zákonnost povinného výběru členských příspěvků. Místo toho si výbor peníze sehnal jinde. Není jasné, za jakých podmínek. První položkou v rozpočtu na rok 2024 by tedy měla být úhrada dluhů, aby komora nebyla založena na pilíři jakési vděčnosti. V Newstleru č. 2 jsem se dočetl, že veškerá práce všech členů přípravného výboru je vykonávána bez nároku na jakoukoliv finanční odměnu. No ... ano, nárok jaksi neměl zatím jak vzniknout. Není ale přeci překážkou, aby tu práci Komora zpětně zaplatila. Nebo výbor raději nijak nevykáže, co všechno vlastně udělal? No a jsme zase u peněz. Nevzpomínáte si na obrovskou obavu z toho, že budou muset lidé platit něco již od roku 2023? Jak by to vypadalo, kdyby někdo uhradil, někdo neuhradil, protože nezná předpisy komory a neví kdo tam vlastně bude, ……. Bylo by daleko více otazníků a daleko více negativních reakcí. Chce-li někdo navrhnout sněmu, aby hlasoval o finančním ohodnocení členů PV aza jejich přípravnou činnost, pak prosím takto učiňte a navrhněte bod k jednání sněmu, podotýkám, že návrh musí být hlasovatelný, takže se vším všudy.
Nevím, co nebo kdo výbor nutí vykonávat činnosti, které mu nejen nenáleží z důvodu nedostatečného mandátu, ale dokonce je zákon přímo vylučuje. Vnímám to jako zásadní problém. Několik kandidátů do představenstva Komory uvádí svůj cíl "navázat na činnosti přípravného výboru". Navázání na čerstvou praxi spočívající v nerespektování zákona, v netransparentním hospodaření a v navrhování vnitřních předpisů, na jejichž obsahu není v klíčových bodech ani zdaleka všeobecná shoda, není podle mě dobrý nápad. Bylo by dobré, kdyby volené orgány navázaly na jedinou věc, a to je usnesení Sněmu. Nevšiml jsem si, že by zákon přímo něco vylučoval, jak jsem popsal výše. Zákon jen stanovil nejnutnější minimum. Jinak opakovaná písnička, sněm (my všichni) můžeme rozhodovat o pozměňovacích návrzích. Není-li část členů spokojena, pak má možnost nalézt svou shodu mezi 1/3 členů, představit své návrhy a nechat svolat sněm (třeba i jen elektronicky). Někdo nám jistě ukáže, že tyhle organizační schopnosti má, vždyť jde o dobro a růst celého oboru.
Většina kandidátů do orgánů komory má ale vlastní cíle, většinou nějak "zvýšit prestiž oboru". Co to proboha bude znamenat a za jakou cenu? Děkuji panu Pěčonkovi za to, že jako jediný ze všech kandidátů do voleb na kandidátní listině uvedl smysluplný program namísto stručných prázdných neoriginálních floskulí. Doporučuji všem, aby si prostudovali všechny kandidátní listiny - pro představu o tom, jak se ke svému potenciálnímu působení v Komoře vyjadřují budoucí přední osobnosti české geodézie. Věřím, že kandidáti své cíle objasní i ve video šotu, který snad bude každý kandidát moci vyhotovit, neboť na sněmu bohužel není dostatek času i jen pro krátké vystoupení kandidátů. Jinak děkuji upřímně za slova směřující k mé osobě.
S pozdravem Jan Šafář
S komentáři Jan Pěčonka
____________________________________________________ |
- RE: [Katastr] Návrhy vnitřní legislativy ČKZ, (continued)
- RE: [Katastr] Návrhy vnitřní legislativy ČKZ, Jan Pěčonka, 11/16/2023
- RE: [Katastr] Návrhy vnitřní legislativy ČKZ, Ing. Jan Habal, 11/15/2023
- Message not available
- Re: [Katastr] Návrhy vnitřní legislativy ČKZ, Jan Pěčonka, 11/14/2023
- RE: [Katastr] Návrhy vnitřní legislativy ČKZ, Jan Tošner, 11/16/2023
- RE: [Katastr] Návrhy vnitřní legislativy ČKZ, Jan Pěčonka, 11/16/2023
- RE: [Katastr] Návrhy vnitřní legislativy ČKZ, Pavel.Taraba, 11/16/2023
- RE: [Katastr] Návrhy vnitřní legislativy ČKZ, Martin Kesl, 11/19/2023
- Re: [Katastr] Návrhy vnitřní legislativy ČKZ, Jan Šafář, 11/20/2023
- RE: [Katastr] Návrhy vnitřní legislativy ČKZ, Jan Pěčonka, 11/20/2023
- RE: [Katastr] Návrhy vnitřní legislativy ČKZ, Ondřej Boháč, 11/20/2023
- Re: [Katastr] Návrhy vnitřní legislativy ČKZ, Jiri Libal, 11/20/2023
- RE: [Katastr] Návrhy vnitřní legislativy ČKZ, Jan Pěčonka, 11/20/2023
- Re: [Katastr] Návrhy vnitřní legislativy ČKZ, Jiri Libal, 11/21/2023
- Re: [Katastr] Návrhy vnitřní legislativy ČKZ, Jiri Libal, 11/20/2023
- RE: [Katastr] Návrhy vnitřní legislativy ČKZ, Ondřej Boháč, 11/20/2023
- RE: [Katastr] Návrhy vnitřní legislativy ČKZ, Jan Pěčonka, 11/20/2023
- Re: [Katastr] Návrhy vnitřní legislativy ČKZ, Jan Šafář, 11/20/2023
Archivace běží na MHonArc 2.6.19+.