Skip to Content.
Sympa Menu

katastr - [Katastr] Re: Katastr Digest, Vol 37, Issue 8

katastr AT fsv.cvut.cz

Předmět: Katastr nemovitosti a DTM

List archive

[Katastr] Re: Katastr Digest, Vol 37, Issue 8


Chronological Podle vláken 
  • From: "Ing. Ivan Jabůrek" <JaburekI AT seznam.cz>
  • To: <katastr AT fsv.cvut.cz>
  • Subject: [Katastr] Re: Katastr Digest, Vol 37, Issue 8
  • Date: Wed, 8 Mar 2006 17:22:39 +0100
  • List-archive: <http://mailman.fsv.cvut.cz/pipermail/katastr>
  • List-id: Katastr nemovitosti <katastr.fsv.cvut.cz>

Vaši otázku řeší odst.4.2.5 Tvorba a číslování parcel Návodu pro vedení katastru nemovitostí Praha 1999

Jinak co se týče vodních toků, tak i např. část vodního mlýna v niž je, či bylo zabudováno hnací kolo nebo nějaká turbína, nacházející se na pozemku náhonu nebyla přislučkována k mlýnu byť stavebně je to jeho součást, ale do vodního toku, který zůstal nepřerušen.

Ivan Jabůrek

----- Original Message ----- From: <katastr-request AT fsv.cvut.cz>
To: <katastr AT fsv.cvut.cz>
Sent: Wednesday, March 08, 2006 3:54 PM
Subject: Katastr Digest, Vol 37, Issue 8


Příspěvky do konference Katastr zasílejte na adresu:
katastr AT fsv.cvut.cz

Pro přihlášení nebo odhlášení použijte WWW rozhraní na adrese"
http://mailman.fsv.cvut.cz/mailman/listinfo/katastr
nebo použijte elektronickou poštu, zašlete slovo help v těle dopisu na
adresu
katastr-request AT fsv.cvut.cz

Správce konference můžete nalézt na adrese
katastr-owner AT fsv.cvut.cz

Když budete odpovídat na příspěvek, změňte, prosím, Subject: na něco
rozumnějšího než je: "Re: Contents of Katastr digest..."



Dnešní menu:

1. RE: Speciální geometrické plány (Milena.Prochazkova AT cuzk.cz)
2. RE: Příspěvek pana Nedvídka (Lumir.Nedvidek AT cuzk.cz)
3. RE: Speciální geometrické plány (Kveta.Olivova AT cuzk.cz)


----------------------------------------------------------------------

Message: 1
Date: Wed, 8 Mar 2006 14:10:33 +0100
From: <Milena.Prochazkova AT cuzk.cz>
Subject: RE: [Katastr] Speciální geometrické plány
To: <katastr AT fsv.cvut.cz>
Message-ID:
<A6EED4C066AC75438266679E49EBD4FE0E1744 AT e000002.katastr.int>
Content-Type: text/plain; charset="windows-1250"

Dobry den,
otázky křížení komunikací řešila podrobně Instrukce A . V současné době se v praxi vychází z téměř stejných pravidel s přihlédnutím k novým legislativním normám (§ 2 zák. č. 344/1992 Sb., v platném znění). V § 27 citovaného zákona je stanoveno, že pozemkem je část zemského povrchu oddělená od sousedních částí hranicí územní správní jednotky nebo hranicí kat. území, hranicí vlastnickou, hranicí držby, hranicí druhů pozemků, popř. rozhraním využití pozemků. Stavba železniční dráhy ani pozemní komunikace se v katastru neeviduje, pouze u parcel pod těmito stavbami se eviduje způsob využití pozemku např. dráha, dálnice, silnice, ost. komunikace. Mosty, propustky a tunely v násypovém tělese komunikace se zobrazují v mapě katastru nemovitostí pouze jako další prvky polohopisu, pokud jimi prochází vodní tok nebo pozemní komunikace, evidovaná jako parcela. Vᚠpřípad je relativně jednoduchý, průběh komunikace probíhající po mostě (např. dráha) se zobrazí plnou čarou, část komunikace probíhající po terénu (např. silnice) shora neviditelná se zakreslí čárkovaně. Očíslování parcelními čísly se liší podle toho, kdo je vlastníkem pozemku pod komunikací (na terénu). Vlastní-li celý pozemek silnice, zůstane parcela silnice nepřerušena a přeruší se pozemek dráhy. Část pozemku dráhy zakrývající silnici (most) zůstane sloučena do pozemku silnice. Pokud by však vlastníkem pozemku pod silnicí byl vlastník dráhy (to se stává, probíhala-li původně dráha na náspu, do kterého byla dodatečně vestavěna silnice a nedošlo k výkupu pozemku), je nutné přerušit pozemek silnice i dráhy a ve vzniklém křížení bude nová parcela vytvořená rozdělením parcely dráhy se způsobem využití silnice.
Platí tedy, že pokud vlastnické poměry a způsob využití pozemku neurčují jinak, při úrovňovém křížení se nepřerušuje pozemek vodního toku, není-li zatrubněn nebo jinak uzavřen, nepřerušuje se pozemek železniční dráhy při jejím křížení s pozemní komunikací a při vzájemném křížení pozemních komunikací stejného druhu se nepřerušuje pozemek dráhy nebo pozemní komunikace vyššího významu.
Otázka, jak se takové křížení majetkoprávně vypořádá, není otázkou, kterou by měl řešit geodet ani nadřízené orgány geodézie a kartografie. Vaším úkolem je však zjistit, jak se obě organizace s tímto případem hodlají majetkoprávně vypořádat, protože podle toho budete muset vypracovat geometrický plán (očíslování) tak, aby následnou smlouvu bylo možné do katastru zapsat. Pro jistotu si nechte do objednávky tuto důležitou informaci uvést, abyste nebyl napaden objednatelem, že jste vypracoval chybný plán. Pokud by se jednalo o rekonstrukci mostu, kterou se nemění dosavadní stav polohopisu mapy, měla by stačit geodetická dokumentace skutečného provedení stavby a geometrický plán by nebyl nutný. V novém znění vyhlášky, které se připravuje, bude křížení komunikací podrobněji vyřešeno.

Zdraví Milena Procházková






-----Original Message-----
From: Libor Halás [ mailto:bybin AT centrum.cz]
Sent: Tuesday, March 07, 2006 2:59 PM
To: katastr AT fsv.cvut.cz
Subject: [Katastr] Speciální geometrické plány


Dobrý den
Rád bych uvítal názory kolegů geodetu na zaměření tzv "specialních geometrických plánu".Mám namysli např.most,který vede přes železniční tra,nebo silniční těleso.Geodet zaměři skutečný stav mostové konstrukce a která je ve skutečnosti nad tratí nebo nad silnicí.Ale v katasrální mapě se reší průmět do roviny tudiž zaměřená mostová konstrukce leží v na parcele železniční trae nebo silničního tělesa.Mate někdo zkušenosti s vyhotovení takových to GPL?A jak se majetkoprávně řeší!





------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: http://mailman.fsv.cvut.cz/pipermail/katastr/attachments/20060308/d14ece5c/attachment-0001.html

------------------------------

Message: 2
Date: Wed, 8 Mar 2006 15:09:22 +0100
From: <Lumir.Nedvidek AT cuzk.cz>
Subject: RE: [Katastr] Příspěvek pana Nedvídka
To: <katastr AT fsv.cvut.cz>
Message-ID:
<A6EED4C066AC75438266679E49EBD4FE0E97AF AT e000002.katastr.int>
Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-2"

Dobré odpoledne.
Pane Hejda, ten Váš příklad pro precedentní právo anglosaského typu není úplně přiléhavý.
To, že příčina duplicitního zápisu v KN je úplně stejná, ještě vůbec neznamená, že stejný musel být i skutečný právní osud nemovitostí.
V jednom případě mohly totiž být zákonné podmínky vydržení naplněny a ve druhém třeba ne.
V jednom sporu mohl někdo vydržení namítnout, ve druhém to účastníka vůbec nenapadlo, nebo to záměrně nechtěl (tím by jen potvrdil, že uznává původní vlastnictví druhé strany).
Ono také jde o šikovnost petitu žaloby a unesení důkazního břemene žalobcem.
Ten, kdo ve sporu vůbec nenamítl vydržení, tedy musel tvrdit, že druhá strana vlastnictví nikdy ani nenabyla (a nebylo ho tudíž ani možné od ní vydržet, když nic neměla), a že vlastníkem byl vždycky jenom on.
Ten, kdo však v jiném obdobném sporu tvrdí, že vlastnictví nabyl až vydržením, potvrzuje, že je plně srozuměn s tím, že druhá strana platným vlastníkem skutečně byla (tj. vůbec nepopírá její předchozí platné vlastnictví), ale tohoto vlastnictví právě z titulu vydržení až později pozbyla.
Ta různá tvrzení a operování s vydržením si je třeba předem vždycky moc dobře rozmyslet, podle toho, jak jsem silný v "kramflecích".
Nakonec absolutní pravdu stejně nikdo nezná (resp. každý má tu svoji), spravedlnost je filozofická záležitost a o právu rozhodne soud (a třeba nesprávně).
Lumír Nedvídek



-----Původní zpráva-----
Od: vhejda AT centrum.cz [mailto:vhejda AT centrum.cz]
Odesláno: 7. března 2006 21:48
Komu: Katastr nemovitosti
Předmět: Re: [Katastr] Příspěvek pana Nedvídka



Dobrý večer,
ono má něco do sebe britské právo, které zná precedens. V českém právu to bohužel neexistuje, a pak se člověk diví, jak dva soudy rozhodují naprosto stejný případ úplně opačně. Příklad: rozpor mezi vlastnictvím dle pozemkového katastru a vlastnictvím "vzniklým" v době JEP bez smlouvy, pouhým náčrtem a zákresem do mapy (nenašel jsem ani pol.v.z.). Oba případy duplicitního vlastnictví - dle PK Obec, dle JEP (převzato do EN a potom KN) soukromník, rozhodl soud jednou podle stavu vlastnictví v PK ve prospěch Obce, stejný jiný případ posuzoval jako vydržení ve prospěch soukromého vlastníka.
Takže znalost předchozích rozhodnutí je často nanic.
Zdraví V. Hejda

------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: http://mailman.fsv.cvut.cz/pipermail/katastr/attachments/20060308/5186301b/attachment-0001.html

------------------------------

Message: 3
Date: Wed, 8 Mar 2006 15:51:49 +0100
From: <Kveta.Olivova AT cuzk.cz>
Subject: RE: [Katastr] Speciální geometrické plány
To: <katastr AT fsv.cvut.cz>
Message-ID:
<A6EED4C066AC75438266679E49EBD4FE77DD29 AT e000002.katastr.int>
Content-Type: text/plain; charset="windows-1250"

Dobrý den,
k danému problému bych chtěla pouze upozornit na skutečnost, že v katastru nemovitostí se mosty jako nemovitosti (jako předměty katastru nemovitostí)neevidují. Mosty jsou geometricky a polohově určeny pouze v souboru geodetických informací katastru nemovitostí jako další prvky polohopisu (§ 5 odst. 2 vyhlášky č. 190/1996 Sb., v platném znění). Vyhotovovat geometrické plány na zaměření těchto staveb, pokud se současně nejedná o zaměření nové hranice pozemku (z důvodu změny vlastnického práva, změny druhu pozemku, změny způsobu využití) je zcela zbytečné geometrický plán vyhotovovat. Podle § 66 odst. 11 výše uvedené vyhlášky se pro vyznačení dalších prvků polohopisu v souboru geodetických informací vyhotovuje pouze záznam podrobného měření změn. Pro informaci zasílám stanovisko ČÚZK k vyznačování mimoúrovňového křížení vodního toku, pozemní komunikace a železnice v katastru nemovitostí.
S pozdravem
Olivová Květa






VÁŠ DOPIS ZNAČKY / ZE DNE 8.3.2004 NAŠE ZNAČKA Č.j.1349/2004-22 VYŘIZUJE / LINKAIng.Procházková/1257 MÍSTO ODESLÁNÍ / DATUMPraha / 12.3.2004


Věc: Hranice pozemků při křížení železničních drah, pozemních komunikací a vodních toků

Vážený pane náměstku,

k Vaší žádosti o radu k problematice křížení železniční dráhy s pozemními komunikacemi případně vodními toky sdělujeme následující:

Zásady zobrazování železničních drah, pozemních komunikací a vodních toků v katastrálních mapách byly podrobně řešeny v dřívější Instrukci A pro katastrální a měřické práce pro obnovení pozemkového katastru. Tyto zásady se přiměřeně uplatňují i v dnešní praxi současně však s přihlédnutím k novým legislativním normám především k zákonu č. 344/1992 Sb. o katastru nemovitostí České republiky (katastrální zákon), ve znění pozdějších předpisů. V § 2 uvedeného zákona je stanoveno, které nemovitosti jsou předmětem evidování v katastru nemovitostí. Těmito nemovitostmi jsou pozemky, budovy spojené se zemí pevným základem, byty a nebytové prostory vymezené jako jednotky podle zákona o vlastnictví bytů a stavby spojené se zemí pevným základem o nichž to stanoví zvláštní předpis. V § 27 katastrálního zákona je dále stanoveno, že pozemkem je část zemského povrchu oddělená od sousedních částí hranicí územní správní jednotky nebo hranicí katastrálního území, hranicí vlastnickou, hranicí držby, hranicí druhů pozemků, popř. rozhraním způsobu využití pozemků. Upozorňujeme, že žádný z obecně závazných předpisů nestanoví, že se v katastru nemovitostí eviduje stavba železniční dráhy. V katastru nemovitostí se pouze u parcel pod železniční dráhou nebo pozemní komunikací eviduje způsob využití pozemku, a to s názvem „dráha“, „dálnice“, „silnice“, „ostatní komunikace“. Mosty a propustky a tunely v násypovém tělese komunikace, pokud jimi prochází vodní tok nebo pozemní komunikace evidovaná jako parcela se vyznačují v katastrální mapě jako další prvky polohopisu [viz § 5 odst. 2 písm.d) a e) vyhlášky č. 190/1996 Sb., kterou se provádí zákon č. 265/1992 Sb., ve znění zákona č. 210/1993 Sb. a zákona č. 90/1996 Sb. a zákon č. 344/1992 Sb., ve znění zákona č. 89/1996 Sb., ve znění pozdějších předpisů]. Podle ustanovení § 3 odst. 4 uvedené vyhlášky se jako parcely evidují všechny druhy komunikací kromě komunikací pro pěší v parcích a v sadech a koryta vodních toků široká nejméně 2 m.
S odkazem na výše uvedené, v případě křížení železniční dráhy, pozemních komunikací a vodních toků, při jejich zobrazení v katastrálních mapách, pokud vlastnické


poměry neurčují jinak platí:
1. Při úrovňovém křížení, že:
- pozemek vodního toku se nepřerušuje, není-li v terénu zatrubněn nebo jinak uzavřen,
- pozemek železniční dráhy se nepřerušuje při jejím křížení s pozemní komunikací
- při vzájemném křížení železničních drah nebo při vzájemném křížení pozemních komunikací se nepřerušuje pozemek železniční dráhy nebo pozemek pozemní komunikace vyššího významu,
2. Při mimoúrovňovém křížení platí , že:
- a) při křížení železniční dráhy nebo pozemní komunikace s vodním tokem, který je přemostěn, se přeruší pozemek železniční dráhy nebo pozemní komunikace,
- b) dochází-li ke křížení železniční dráhy s pozemní komunikací, která je vedena po přemostění nad železniční dráhou í, nepřerušuje se pozemek železniční dráhy,
- c) pokud je železniční dráha vedena po přemostění nad pozemní komunikací pozemek železniční dráhy se přerušuje
- d) pokud je železniční dráha vedena po přemostění nad pozemní komunikací a vlastníkem pozemku pod pozemní komunikací v křížení je vlastník železniční dráhy, eviduje se tento pozemek v katastru nemovitostí samostatně jako parcela, která je od parcely železniční dráhy oddělena hranicí způsobu využití pozemku, tj. dálnice nebo silnice nebo ostatní komunikace.
- e) pokud je pozemní komunikace vedena po přemostění nad železniční drahou a vlastníkem pozemku pod železniční drahou je vlastník pozemní komunikace, přeruší se pozemek pozemní komunikace a pozemek v křížení bude veden jako samostatná parcela se způsobem využití dráha.
Způsoby zobrazování parcel křížících se liniových staveb a vodních toků v katastrální mapě jsou tedy závislé jednak na vlastnictví pozemků pod těmito stavbami, ale také na jejich způsobu využití. Vlastnictví pozemků pod těmito stavbami je věcí majetkového vypořádání vlastníků. V katastru nemovitostí se pozemky a stavby pouze evidují na podkladě doložených geometrických plánů a listin.
Vzhledem ke složitosti výše uvedené problematiky doporučujeme při řešení konkrétních případů osobní jednání s Ing. Olivovou (linka 1247) nebo Ing. Procházkovou (linka 1257).



Ing. Bohumil Janeček
ředitel odboru řízení územních orgánů






Příloha: Vzor křížení mimoúrovňových komunikací



-----Original Message-----
From: Libor Halás [mailto:bybin AT centrum.cz]
Sent: Tuesday, March 07, 2006 2:59 PM
To: katastr AT fsv.cvut.cz
Subject: [Katastr] Speciální geometrické plány


Dobrý den
Rád bych uvítal názory kolegů geodetu na zaměření tzv "specialních geometrických plánu".Mám namysli např.most,který vede přes železniční tra,nebo silniční těleso.Geodet zaměři skutečný stav mostové konstrukce a která je ve skutečnosti nad tratí nebo nad silnicí.Ale v katasrální mapě se reší průmět do roviny tudiž zaměřená mostová konstrukce leží v na parcele železniční trae nebo silničního tělesa.Mate někdo zkušenosti s vyhotovení takových to GPL?A jak se majetkoprávně řeší!






------------------------------

_______________________________________________
Katastr mailing list
Katastr AT fsv.cvut.cz
http://mailman.fsv.cvut.cz/mailman/listinfo/katastr


Konec: Katastr Digest, Vol 37, Issue 8
**************************************



  • [Katastr] Re: Katastr Digest, Vol 37, Issue 8, Ing. Ivan Jabůrek, 03/08/2006

Archivace běží na MHonArc 2.6.19+.

Top of Page