katastr AT fsv.cvut.cz
Předmět: Katastr nemovitosti a DTM
List archive
- From: <Kveta.Olivova AT cuzk.cz>
- To: <katastr AT fsv.cvut.cz>
- Subject: RE: [Katastr] Speciální geometrické plány
- Date: Wed, 8 Mar 2006 15:51:49 +0100
- List-archive: <http://mailman.fsv.cvut.cz/pipermail/katastr>
- List-id: Katastr nemovitosti <katastr.fsv.cvut.cz>
Dobrý den,
k danému problému bych chtěla pouze upozornit na skutečnost, že v katastru
nemovitostí se mosty jako nemovitosti (jako předměty katastru
nemovitostí)neevidují. Mosty jsou geometricky a polohově určeny pouze v
souboru geodetických informací katastru nemovitostí jako další prvky
polohopisu (§ 5 odst. 2 vyhlášky č. 190/1996 Sb., v platném znění).
Vyhotovovat geometrické plány na zaměření těchto staveb, pokud se současně
nejedná o zaměření nové hranice pozemku (z důvodu změny vlastnického práva,
změny druhu pozemku, změny způsobu využití) je zcela zbytečné geometrický
plán vyhotovovat. Podle § 66 odst. 11 výše uvedené vyhlášky se pro vyznačení
dalších prvků polohopisu v souboru geodetických informací vyhotovuje pouze
záznam podrobného měření změn. Pro informaci zasílám stanovisko ČÚZK k
vyznačování mimoúrovňového křížení vodního toku, pozemní komunikace a
železnice v katastru nemovitostí.
S pozdravem
Olivová Květa
VÁŠ DOPIS ZNAČKY / ZE DNE 8.3.2004 NAŠE ZNAČKA Č.j.1349/2004-22
VYŘIZUJE / LINKAIng.Procházková/1257 MÍSTO ODESLÁNÍ /
DATUMPraha / 12.3.2004
Věc: Hranice pozemků při křížení železničních drah, pozemních komunikací a
vodních toků
Vážený pane náměstku,
k Vaší žádosti o radu k problematice křížení železniční dráhy s pozemními
komunikacemi případně vodními toky sdělujeme následující:
Zásady zobrazování železničních drah, pozemních komunikací a vodních toků v
katastrálních mapách byly podrobně řešeny v dřívější Instrukci A pro
katastrální a měřické práce pro obnovení pozemkového katastru. Tyto zásady se
přiměřeně uplatňují i v dnešní praxi současně však s přihlédnutím k novým
legislativním normám především k zákonu č. 344/1992 Sb. o katastru
nemovitostí České republiky (katastrální zákon), ve znění pozdějších
předpisů. V § 2 uvedeného zákona je stanoveno, které nemovitosti jsou
předmětem evidování v katastru nemovitostí. Těmito nemovitostmi jsou pozemky,
budovy spojené se zemí pevným základem, byty a nebytové prostory vymezené
jako jednotky podle zákona o vlastnictví bytů a stavby spojené se zemí pevným
základem o nichž to stanoví zvláštní předpis. V § 27 katastrálního zákona je
dále stanoveno, že pozemkem je část zemského povrchu oddělená od sousedních
částí hranicí územní správní jednotky nebo hranicí katastrálního území,
hranicí vlastnickou, hranicí držby, hranicí druhů pozemků, popř. rozhraním
způsobu využití pozemků. Upozorňujeme, že žádný z obecně závazných předpisů
nestanoví, že se v katastru nemovitostí eviduje stavba železniční dráhy. V
katastru nemovitostí se pouze u parcel pod železniční dráhou nebo pozemní
komunikací eviduje způsob využití pozemku, a to s názvem „dráha“, „dálnice“,
„silnice“, „ostatní komunikace“. Mosty a propustky a tunely v násypovém
tělese komunikace, pokud jimi prochází vodní tok nebo pozemní komunikace
evidovaná jako parcela se vyznačují v katastrální mapě jako další prvky
polohopisu [viz § 5 odst. 2 písm.d) a e) vyhlášky č. 190/1996 Sb., kterou se
provádí zákon č. 265/1992 Sb., ve znění zákona č. 210/1993 Sb. a zákona č.
90/1996 Sb. a zákon č. 344/1992 Sb., ve znění zákona č. 89/1996 Sb., ve znění
pozdějších předpisů]. Podle ustanovení § 3 odst. 4 uvedené vyhlášky se jako
parcely evidují všechny druhy komunikací kromě komunikací pro pěší v parcích
a v sadech a koryta vodních toků široká nejméně 2 m.
S odkazem na výše uvedené, v případě křížení železniční dráhy, pozemních
komunikací a vodních toků, při jejich zobrazení v katastrálních
mapách, pokud vlastnické
poměry neurčují jinak platí:
1. Při úrovňovém křížení, že:
- pozemek vodního toku se nepřerušuje, není-li v terénu zatrubněn nebo jinak
uzavřen,
- pozemek železniční dráhy se nepřerušuje při jejím křížení s pozemní
komunikací
- při vzájemném křížení železničních drah nebo při vzájemném křížení
pozemních komunikací se nepřerušuje pozemek železniční dráhy nebo pozemek
pozemní komunikace vyššího významu,
2. Při mimoúrovňovém křížení platí , že:
- a) při křížení železniční dráhy nebo pozemní komunikace s vodním
tokem, který je přemostěn, se přeruší pozemek železniční dráhy nebo
pozemní komunikace,
- b) dochází-li ke křížení železniční dráhy s pozemní komunikací, která je
vedena po přemostění nad železniční dráhou í, nepřerušuje se pozemek
železniční dráhy,
- c) pokud je železniční dráha vedena po přemostění nad pozemní komunikací
pozemek železniční dráhy se přerušuje
- d) pokud je železniční dráha vedena po přemostění nad pozemní
komunikací a vlastníkem pozemku pod pozemní komunikací v křížení je
vlastník železniční dráhy, eviduje se tento pozemek v katastru nemovitostí
samostatně jako parcela, která je od parcely železniční dráhy oddělena
hranicí způsobu využití pozemku, tj. dálnice nebo silnice nebo ostatní
komunikace.
- e) pokud je pozemní komunikace vedena po přemostění nad železniční
drahou a vlastníkem pozemku pod železniční drahou je vlastník pozemní
komunikace, přeruší se pozemek pozemní komunikace a pozemek v křížení bude
veden jako samostatná parcela se způsobem využití dráha.
Způsoby zobrazování parcel křížících se liniových staveb a vodních toků v
katastrální mapě jsou tedy závislé jednak na vlastnictví pozemků pod těmito
stavbami, ale také na jejich způsobu využití. Vlastnictví pozemků pod těmito
stavbami je věcí majetkového vypořádání vlastníků. V katastru nemovitostí se
pozemky a stavby pouze evidují na podkladě doložených geometrických plánů a
listin.
Vzhledem ke složitosti výše uvedené problematiky doporučujeme při řešení
konkrétních případů osobní jednání s Ing. Olivovou (linka 1247) nebo Ing.
Procházkovou (linka 1257).
Ing. Bohumil Janeček
ředitel odboru řízení územních orgánů
Příloha: Vzor křížení mimoúrovňových komunikací
-----Original Message-----
From: Libor Halás [mailto:bybin AT centrum.cz]
Sent: Tuesday, March 07, 2006 2:59 PM
To: katastr AT fsv.cvut.cz
Subject: [Katastr] Speciální geometrické plány
Dobrý den
Rád bych uvítal názory kolegů geodetu na zaměření tzv "specialních
geometrických plánu".Mám namysli např.most,který vede přes železniční
trať,nebo silniční těleso.Geodet zaměři skutečný stav mostové konstrukce a
která je ve skutečnosti nad tratí nebo nad silnicí.Ale v katasrální mapě se
reší průmět do roviny tudiž zaměřená mostová konstrukce leží v na parcele
železniční traťe nebo silničního tělesa.Mate někdo zkušenosti s vyhotovení
takových to GPL?A jak se majetkoprávně řeší!
- [Katastr] Speciální geometrické plány, Libor Halás, 03/07/2006
- <Possible follow-up(s)>
- RE: [Katastr] Speciální geometrické plány, Milena.Prochazkova, 03/08/2006
- RE: [Katastr] Speciální geometrické plány, Kveta.Olivova, 03/08/2006
- RE: [Katastr] Speciální geometrické plány, Lumir.Nedvidek, 03/08/2006
Archivace běží na MHonArc 2.6.19+.