Skip to Content.
Sympa Menu

katastr - RE: [Katastr] Měřické práce u železnic (článek Ing. Leopolda Marka z r. 1919)

katastr AT fsv.cvut.cz

Předmět: Katastr nemovitosti a DTM

List archive

RE: [Katastr] Měřické práce u železnic (článek Ing. Leopolda Marka z r. 1919)


Chronological Podle vláken 
  • From: vhejda AT centrum.cz <vhejda AT centrum.cz>
  • To: Katastr nemovitosti <katastr AT fsv.cvut.cz>
  • Subject: RE: [Katastr] Měřické práce u železnic (článek Ing. Leopolda Marka z r. 1919)
  • Date: Thu, 15 Jan 2015 09:40:43 +0100
  • List-archive: <http://mailman.fsv.cvut.cz/pipermail/katastr>
  • List-id: Katastr nemovitosti <katastr.fsv.cvut.cz>

Dobrý den,

jinak pokud se zapomene na navázání dráhy na okolí, tak samotné omezníkování drážního pozemku bylo dokonalé a dohledatelné dodnes podle původní dokumentace. I když zaměření mívalo některé zvláštosti jako staničení po oblouku a většinou na osu koleje, která je dnes trochu jinde.

Zajímavé je třeba dodnes zachované zaměření "Posázavského pacifiku" z Prahy - Bráníka přes všechny katastry na jih, je to z roku 1905, sedí to i na kat. mapu PK a všechny původní mezníky se zachovaly (pokud nebyly použity na stavbu podezdívek chat).

Zdraví V. Hejda

 

 

______________________________________________________________
> Od: <Jaluvka AT szdc.cz>
> Komu: <katastr AT fsv.cvut.cz>
> Datum: 14.01.2015 22:27
> Předmět: RE: [Katastr] Měřické práce u železnic (článek Ing. Leopolda Marka z r. 1919)
>

Dobrý večer. Upřímně děkuji pane Nedvídku za zaslaný zajímavý článek.

Dá se v něm najít mnoho společného s dnešní dobou. Jako by se historie opakovala?
Vykonávání zeměměřických činností různých specializací jinými profesemi, ne vždy jednoduchá komunikace mezi jednotlivými obory atp.

Pokud bych měl situaci odlehčit, tak zřejmě nejefektivnějším řešením problémových zákresu drážních parcel by bylo opětovné přiřknutí volných jízdenek evidenčním úředníkům. :o)

Archivované plány opravdu, tak jak je popisováno v článku, neobsahují příliš okolní situaci katastrální mapy, připojení - identické body.
Nicméně za mou krátkou praxi, pokud jsem měl příležitost vidět nějaké dokumentované výsledky zeměměřických činností jiných změn než dráhy, tak jsem nenabyl dojmu, že by na tom byly o mnoho lépe. Problematické lokality drážní hranice bývají často v místech, kde se domnívám již v době stavby dráhy nebylo identických bodů nazbyt. Natož pak dnes. Dá se předpokládat, že i kresba původní mapy mohla mít nižší přesnost než v zastavěných územích.

Co se týče přebírání projektů do katastrálních map, tak nemohu nijak hodnotit, jelikož jsem žádné takové archivované projekty nikdy k dispozici neměl, abych je porovnal s kresbou katastrální mapy.  V tom málu co mám z archivu ve svém obvodu k dispozici, odpovídala zaměřená skutečnost v terénu - hraniční znaky a osa koleje v rámci očekávané přesnosti archivovaným měřickým situacím. Ale podle čeho a jak vlastně byl evidenčními geometrický zákres skutečně proveden, to samozřejmě netuším.

S pozdravem, Jalůvka Jiří.





Archivace běží na MHonArc 2.6.19+.

Top of Page