katastr AT fsv.cvut.cz
Předmět: Katastr nemovitosti a DTM
List archive
- From: <Lumir.Nedvidek AT cuzk.cz>
- To: <katastr AT fsv.cvut.cz>
- Subject: [Katastr] K doplněnému příspěvku p. Čechové
- Date: Tue, 28 Mar 2006 15:00:25 +0200
- List-archive: <http://mailman.fsv.cvut.cz/pipermail/katastr>
- List-id: Katastr nemovitosti <katastr.fsv.cvut.cz>
Dobrý
den.
K doplněnému
příspěvku paní Čechové:
Neznám konkrétní
případ a tak k věci mohu učinit jen pár osobních poznámek ve zcela obecné rovině
a se zaměřením na případy, kdy nějaká stará a stále právně
relevantní listina nebyla nikdy předloľena k zápisu do dobové pozemkové
evidence (ač podle ohlaąovací povinnosti či obecné povinnosti součinnosti
předloľena být ve své době měla).
1) I za
předpokladu kvalitního provedení KZEN, kvalitního
provedení digitalizace SPI a kvalitního vedení katastrálního operátu mohou
i nadále existovat pozemky, u kterých v KN není evidován vlastník a tato
skutečnost není sama o sobě vůbec ľádným právním důvodem pro to, aby zpětně
nabýval relevance nějaký dobový stav nějaké zaniklé a jiľ neplatné
historické evidence předchozí (ostatně některé pozemky u kterých nebyl evidován
ľádný vlastník existovaly i v době, kdy se právní vztahy k nim zapisovaly do
pozemkových knih).
2) Vąechny pozemkové
evidence byly jiľ od 19. století vľdy zákonem stanoveny jako veřejné (t.j. kaľdý
měl moľnost do takové evidence nahlíľet), platila pro ně zákonem stanovená
ohlaąovací povinnost (nevznikal-li právní vztah dokonce konstituvně zápisem do
takové evidence) a kaľdý tedy mohl a měl činit kroky k tomu, aby tato evidence
odpovídala skutečnému právnímu stavu a tudíľ i jeho nějakému oprávněnému
zájmu.
Kdo tak zákonem
předepsaným způsobem a v zákonem stanovených lhůtách nečinil, nese předevąím sám
(a příp. i jeho právní nástupci) důsledky této své nečinnosti a
nepříznivého stavu, které pro něj vyplynou.
Tento princip se
zřetelně táhne judikaturou dobovou i současnou.
3) Nebylo úlohou
bývalých středisek geodézie, aby při KZEN samy bezezbytku zjistily skutečný stav
věci (neměly k tomu kompetence a nebyly ani úředními orgány státu). K zajiątění
souladu EN se skutečností byla proto zákonem stanovena povinnost součinnosti pro
vąechny orgány, organizace a občany, jichľ se týkala. Případný vlastník, který
tuto povinnost součinnosti neakceptoval a nepředloľil ľádné listiny, které by
prokazovaly jeho práva k nějakým nemovitostem se pak také nemusel v této
evidenci vůbec objevit (dosavadních zápisů v pozemkových a ľelezničních knihách,
jednotné evidence půdy a pozemkového katastru mělo být při KZEN vyuľíváno jen
podpůrně). Zahájení KZEN a platnost výsledného operátu byly vyhláąovány v obcích
veřejnými vyhláąkami.
O výsledném stavu
zápisů po KZEN se mohl kaľdý přesvědčit (i EN byla veřejná) a mohl činit kroky
směřující k nápravě eventuálního nesprávného stavu.
4) Digitalizace SPI
byla jen změnou formy dosavadní evidence. V rámci digitalizace SPI tedy byla
měněna jen forma způsobu evidování toho, co jiľ v KN bylo a nic se nemohlo
změnit na tom, co v KN nebylo. Nebyl-li u nějakého pozemku či jeho části
evidován ľádný vlastník (ani poznámkou "Ostatní pozemky v uľívání soc.
org.") nebyl ľádný důvod formu této evidence měnit (tj. nebyl ľádný důvod k
zakládání nějaké zjednoduąené evidence).
5) Srovnávací
sestavení parcel není veřejnou listinou a není ani dokumentem, který by vůbec
něco spolehlivě prokazoval.
6) Dokumentem,
který je veřejnou listinou a jehoľ obsahem je porovnání totoľnosti parcely
nebo skupiny souvisejících parcel posledního dochovaného stavu dřívějąích
pozemkových evidencí nebo stavu před obnovou katastrálního operátu s parcelou
nebo skupinou parcel vedených v katastru je identifikace
parcel. Ani identifikaci parcel vąak nelze provést bez
vytyčení hranic pozemku v terénu a vyhotovení geometrického plánu v případě,
ľe nelze zákres hranic parcely dřívějąí pozemkové evidence nebo parcely podle
stavu před obnovou katastrálního operátu ztotoľnit se zákresem hranic parcely
katastru.
7) Domáhá-li se dnes
někdo zápisu do KN na základě nějaké staré a stále právně relevantní listiny,
která nikdy nebyla evidenčním orgánům k zápisu předloľena (ač měla) a jsou-li v
této listině nemovitosti individualizovány způsobem odpovídajícím pozemkové
evidenci platné v době vyhotovení listiny, je dokumentem prokazujícím návaznost
na současný platný stav KN zpravidla právě identifikace parcel. Aby ji
vąak bylo vůbec moľné vyhotovit, bude muset ľadatel v mnoha případech předloľit
i geometrický plán, který bude moľné vyhotovit aľ po vytyčení hranic pozemku v
terénu.
Tomuto martyriu se
bylo moľné vyhnout, byla-li by listina předloľena k zápisu
včas.
8) Geometrický plán
vyhotovený pro rozdělení pozemku k identifikaci parcel můľe asi těľko KP
pauąálně odmítat potvrdit, kdyľ se jedná o účel plánu výslovně předvídaný
právním řádem (srv. § 6 odst. 5 vyhláąky č. 162/2001
Sb.).
9) Tvrdí-li někdo,
ľe absence zápisu nějaké staré listiny v pozemkové evidenci byla způsobena
nesprávným úředním postupem státu (např. nějaký státní orgán dotčenou listinu z
úřední povinnosti evidenčnímu orgánu ve své době nezaslal ač měl), je pak opět
na něm, aby se na státu domáhal případné ąkody, která mu takovým tvrzeným
nesprávným úředním postupem vznikla. Předem by vąak měl dobře váľit své naděje
na skutečnou úspěąnost takového počínání.
Je-li spatřován
nesprávný postup na straně nějakého bývalého střediska geodézie, je třeba mít
přitom na paměti, ľe střediska geodézie nebyly státním orgánem, neměly ani
právní subjektivitu (a nelze tedy hovořit ani o jejich právním nástupci) avąak
byly organizační součástí jiľ zaniklých národních (později státních) podniků
Geodézie.
10) Pozemků u
kterých není evidován ľádný vlastník je v ČR poměrně dost tisíc. Není moľná od
věci ani úvaha, zda by se v takových případech neměl více angaľovat stát
prostřednictvím specializovaného Úřadu pro zastupování státu ve věcech
majetkových (často se asi bude jednat i o pozemky státu).
Věci by pak jen
prospěla případná nová zákonná úprava.
Mimořádné praktické
potíľe a takřka neřeąitelné situace nastávají zejména v případech, kdy stát chce
postavit silnici nebo obec vybudovat vodovod apod. a touto zamýąlenou stavební
činností má být dotčen pozemek u kterého není evidován ľádný vlastník (týká se
to ostatně i případných soukromých investorů). V takových případech je skoro
nemoľné, aby státní orgány činné ve výstavbě dotáhly správní stavební řízení k
nějakému rychlému a úspěąnému konci.
Pro úplnost
připomínám, ľe u těch pozemků bez evidovaného vlastníka, které jsou zemědělskou
půdou je často situace řeąitelná přes Pozemkový fond ČR, který jiľ pro řeąení
takových případů určitou zákonnou oporu má.
Velmi
obdobné obtíľe pak nastávají i v případech, kdy sice v KN nějaké vlastník
formálně evidován je, avąak má datum narození např. 1889 (tj. nepochybně zemřel
a skutečného vlastníka opět nikdo nezná).
Lumír
Nedvídek
- [Katastr] K doplněnému příspěvku p. Čechové, Lumir.Nedvidek, 03/28/2006
Archivace běží na MHonArc 2.6.19+.