Skip to Content.
Sympa Menu

katastr - RE: [Katastr] Postup při stížnosti na KÚ

katastr AT fsv.cvut.cz

Předmět: Katastr nemovitosti a DTM

List archive

RE: [Katastr] Postup při stížnosti na KÚ


Chronological Podle vláken 
  • From: <Lumir.Nedvidek AT cuzk.cz>
  • To: <katastr AT fsv.cvut.cz>
  • Subject: RE: [Katastr] Postup při stížnosti na KÚ
  • Date: Mon, 20 Aug 2007 13:42:56 +0200
  • List-archive: <http://mailman.fsv.cvut.cz/pipermail/katastr>
  • List-id: Katastr nemovitosti <katastr.fsv.cvut.cz>

Pošlete-li svou případnou stížnost (adresovanou KÚ)v kopii na prosté vědomí
i ČÚZK (nebo současně i ZKI), tak tím určitě nic nepokazíte.
Právní význam to však nemá vůbec žádný a na takové "kopie na vědomí" tyto
orgány ani písemně nereagují (rozhodně je však nezahazují).
Může se jednat i o problém obecnějšího rázu (např. nejednost ve výkladu
některých předpisů), který může tyto orgány zaujmout a taková informace "na
vědomí" pro ně tedy může být někdy i docela užitečná.
Velkou chybou by však bylo těmto nadřízeným orgánům stížnost přímo
adresovat. V takovém případě by se vyřízení jen protáhlo, protože takové
podání by bylo třeba stejně k prvoinstančnímu vyřízení postoupit přímo KÚ a
"úřadovalo" by se jen naprosto zbytečně navíc. ČÚZK ani ZKI nemají žádné
kompetence k tomu, aby ingerovaly do prvoinstančního vyřízení věci, nebo aby
po věcné stránce předjímaly, jak by měla být taková stížnost prvoinstančním
orgánem po věcné stránce vyřízena.
Nikdo si tedy nijak nepomůže tím, bude-li stížnost nekvalifikovaně adresovat
rovnou "do Štrasburku".

Až dodatečně mne ještě napadlo, že by bylo vhodné upozornit ještě na § 37
nového správního řádu. Ten je o tom, jaké obecné formální náležitosti jsou
zákonem předepsány pro samotné podání (bez rozdílu jedná-li se např. o návrh
na vklad nebo o nějakou stížnost).
Přetiskuji raději opět celé znění:

"§ 37

Podání

(1) Podání je úkonem směřujícím vůči správnímu orgánu. Podání se
posuzuje podle svého skutečného obsahu a bez ohledu na to, jak je označeno.

(2) Z podání musí být patrno, kdo je činí, které věci se týká a co
se navrhuje. Fyzická osoba uvede v podání jméno, příjmení, datum narození a
místo trvalého pobytu, popřípadě jinou adresu pro doručování podle § 19
odst. 3. V podání souvisejícím s její podnikatelskou činností uvede fyzická
osoba jméno a příjmení, popřípadě dodatek odlišující osobu podnikatele nebo
druh podnikání vztahující se k této osobě nebo jí provozovanému druhu
podnikání, identifikační číslo a adresu zapsanou v obchodním rejstříku nebo
jiné zákonem upravené evidenci jako místo podnikání, popřípadě jinou adresu
pro doručování. Právnická osoba uvede v podání svůj název nebo obchodní
firmu, identifikační číslo nebo obdobný údaj a adresu sídla, popřípadě jinou
adresu pro doručování. Podání musí obsahovat označení správního orgánu,
jemuž je určeno, další náležitosti, které stanoví zákon, a podpis osoby,
která je činí.

(3) Nemá-li podání předepsané náležitosti nebo trpí-li jinými
vadami, pomůže správní orgán podateli nedostatky odstranit nebo ho vyzve k
jejich odstranění a poskytne mu k tomu přiměřenou lhůtu.

(4) Podání je možno učinit písemně nebo ústně do protokolu anebo v
elektronické podobě podepsané zaručeným elektronickým podpisem. 16) Za
podmínky, že podání je do 5 dnů potvrzeno, popřípadě doplněno způsobem
uvedeným ve větě první, je možno je učinit pomocí jiných technických
prostředků, zejména prostřednictvím dálnopisu, telefaxu nebo veřejné datové
sítě bez použití zaručeného elektronického podpisu.

(5) Ten, kdo činí podání v elektronické podobě podle odstavce 4 věty
první, uvede současně poskytovatele certifikačních služeb, který jeho
certifikát 16) vydal a vede jeho evidenci, nebo certifikát připojí k podání.

(6) Podání se činí u správního orgánu, který je věcně a místně
příslušný. Podání je učiněno dnem, kdy tomuto orgánu došlo.

(7) Není-li správní orgán schopen zajistit přijímání podání v
elektronické podobě podle odstavce 4, uzavře osoba uvedená v § 160 odst. 1,
jejíž je tento správní orgán součástí, s obcí s rozšířenou působností, v
jejímž správním obvodu má sídlo, veřejnoprávní smlouvu (§ 160) o provozování
elektronické podatelny. 24)

(8) Nedojde-li k uzavření veřejnoprávní smlouvy podle odstavce 7,
postupuje se v případě obecního úřadu podle zvláštního zákona; 18) v případě
jiného správního orgánu rozhodne krajský úřad, že pro něj bude tuto
povinnost vykonávat obecní úřad obce s rozšířenou působností, do jehož
správního obvodu patří. Rozhodnutí vydává krajský úřad v přenesené
působnosti. Rozhodnutí krajského úřadu se zveřejní nejméně po dobu 15 dnů na
úřední desce správního orgánu, který povinnost neplnil."

Je to samozřejmě šíleně byrokratické, ale stanoví to zákon.
Snažte se proto požadavky zákona respektovat, abyste se vyhnul případné
formální "válce" o to, zda podání splňuje zákonem předepsané náležitosti či
nikoliv (např. pro chybějící rodné číslo).
Není také bez zajímavosti, že nová právní úprava omezuje institut stížnosti
toliko na nějakou úřední činnost a nelze si tedy již stěžovat na to, že
např. v čekárně katastrálního pracoviště běhají myši, nebo že úřednící v
pracovní době sedí v hospodě a pijí pivo, nebo že na záchodě není toaletní
papír, atd. (takové záležitosti se pochopitelně také vyřizují, nikoliv však
podle správního řádu jako stížnost, ale v obecné korespondenci jako tzv.
jiná podání).

Lumír Nedvídek


-----Original Message-----
From: katastr-bounces AT fsv.cvut.cz [mailto:katastr-bounces AT fsv.cvut.cz]On
Behalf Of Jiri Hurab [GCZ]
Sent: Monday, August 20, 2007 12:51 PM
To: Katastr nemovitosti
Subject: Re: [Katastr] Postup při stížnosti na KÚ


Dobrý den,
děkuji, Vaše odpověď je vyčeprávající. Ušetřil jste mi hodně času.

Ještě takový malý poddotaz: má nějaký význam posílat tuto stížnost v

kopii ČÚZK? Myslím si totiž, že ten problém, který nastal, nastává u
tohoto úřadu poměrně často (jde zejména o požadavky nad rozsah vyhlášky,
kvůli kterým se vrací plány a selektivní přístup k různým zhotovitelům
GP) a bylo by vhodné, aby se o něm dozvěděli i nadřízení.

S pozdravem,
Jiri Hurab

Lumir.Nedvidek AT cuzk.cz napsal(a):
> Dobrý den.
> Institut stížností a jejího vyřizování je od 1.1.2006 zcela nově upraven v
> ust. § 175 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, v platném znění.
> Nejužitečnější asi bude, když celé znění tohoto paragrafu přetisknu:
>
> "§ 175
>
> Stížnosti
>
> (1) Dotčené osoby mají právo obracet se na správní orgány se
> stížnostmi proti nevhodnému chování úředních osob nebo proti postupu
> správního orgánu, neposkytuje-li tento zákon jiný prostředek ochrany.
>
> (2) Podání stížnosti nesmí být stěžovateli na újmu; odpovědnost za
> trestný čin nebo správní delikt není tímto ustanovením dotčena.
>
> (3) Stížnost lze podat písemně nebo ústně; je-li podána ústně
> stížnost, kterou nelze ihned vyřídit, sepíše o ní správní orgán písemný
> záznam.
>
> (4) Stížnost se podává u toho správního orgánu, který vede řízení.
> Tento správní orgán je povinen prošetřit skutečnosti ve stížnosti uvedené.
> Považuje-li to za vhodné, vyslechne stěžovatele, osoby, proti nimž
stížnost
> směřuje, popřípadě další osoby, které mohou přispět k objasnění věci.
>
> (5) Stížnost musí být vyřízena do 60 dnů ode dne jejího doručení
> správnímu orgánu příslušnému k jejímu vyřízení. O vyřízení stížnosti musí
> být stěžovatel v této lhůtě vyrozuměn. Stanovenou lhůtu lze překročit jen
> tehdy, nelze-li v jejím průběhu zajistit podklady potřebné pro vyřízení
> stížnosti.
>
> (6) Byla-li stížnost shledána důvodnou nebo částečně důvodnou, je
> správní orgán povinen bezodkladně učinit nezbytná opatření k nápravě. O
> výsledku šetření a opatřeních přijatých k nápravě se učiní záznam do
spisu;
> stěžovatel bude vyrozuměn jen tehdy, jestliže o to požádal.
>
> (7) Má-li stěžovatel za to, že stížnost, kterou podal u příslušného
> správního orgánu, nebyla řádně vyřízena, může požádat nadřízený správní
> orgán, aby přešetřil způsob vyřízení stížnosti."
>
> V případě stížnosti proti nevhodnému chování úředních osob nebo proti
> postupu správního orgánu v souvislosti s potvrzováním GP se tedy taková
> stížnost uplatňuje přímo u katastrálního úřadu (t.j. u KÚ jako instituce a
> nikoliv tedy osobně u ředitele KÚ, ani u dotčeného katastrálního
> pracoviště). Uplatní-li se stížnost nesprávně u katastrálního pracoviště,
je
> toto katastrální pracoviště povinno ji samo postoupit k vyřízení kanceláři
> katastrálního úřadu.
> Za nadřízený orgán katastrálním úřadům (ve smyslu ust. § 175 odst. 7) se
pak
> považují zeměměřické a katastrální inspektoráty (ty jsou tedy jakousi 2.
> instancí).
>
> Doufám, že odpověď je vyčerpávající.
>
> Hezký zbytek léta přeje
> Lumír Nedvídek
>
>
>
> -----Original Message-----
> From: katastr-bounces AT fsv.cvut.cz [mailto:katastr-bounces AT fsv.cvut.cz]On
> Behalf Of Jiri Hurab [GCZ]
> Sent: Monday, August 20, 2007 11:05 AM
> To: Katastr nemovitosti
> Subject: [Katastr] Postup při stížnosti na KÚ
>
>
> Dobrý den,
> mám prosbu o radu - KÚ mi v rozporu s Vyhláškou 26/2007 vrátil GP
> (samozřejmě včetně odebrání kolku). A protože se o celém problému
> odmítli bavit a celkově se chovali dost arogantně, mám sto chutí si
> postěžovat.
> Platí i nadále, že v první instanci se stížnost na nesprávný postup
> posílá řediteli KÚ?
>
> Děkuji za radu,
_______________________________________________
Katastr mailing list
Katastr AT fsv.cvut.cz
http://mailman.fsv.cvut.cz/mailman/listinfo/katastr





Archivace běží na MHonArc 2.6.19+.

Top of Page