katastr AT fsv.cvut.cz
Předmět: Katastr nemovitosti a DTM
List archive
- From: <Lumir.Nedvidek AT cuzk.cz>
- To: <katastr AT fsv.cvut.cz>
- Cc:
- Subject: RE: [Katastr] Zneuzil katastralní uredník informace?
- Date: Wed, 7 Jul 2004 08:35:32 +0200
- List-archive: <http://mars.fsv.cvut.cz/pipermail/katastr>
- List-id: Katastr nemovitosti <katastr.mars.fsv.cvut.cz>
Dobrý den.
Na dotaz časopisu Zeměměřič jsem reagoval
"bez diskuse" naprosto stručnou citací § 73 odst. 2 písm. b) Zákoníku
práce, podle kterého jsou zaměstnanci orgánů státní správy povinni "zachovávat mlčenlivost o skutečnostech, o nichľ se dozvěděli při
výkonu zaměstnání a které v zájmu zaměstnavatele nelze sdělovat jiným osobám, to
neplatí pokud byli této povinnosti zproątěni statutárním orgánem nebo jím
pověřeným vedoucím zaměstnancem, nestanoví-li zvláątní zákon
jinak".
Na webu Zeměměřiče na URL:
http://www.zememeric.cz/clanek.php?zaznam=1361
vąak k tomu redakce připojila svou daląí redakční poznámku: "V
kaľdém případě je jasné, ľe pokud se katastrální úředník sám zajímal o koupi
pozemku, dostal se do rozporu se zákonem".
Takový jednoznačný a "jasný" závěr
vąak spíąe po diskusi volá.
Ponechávám přitom záměrně zcela stranou
morální rozměr případu a jde mi o to, zda je opravdu "v kaľdém případě
jasné", ľe se katastrální úředník dostal do rozporu s ustanovením Zákoníku
práce o mlčenlivosti.
Aplikaci a výklad právních předpisů
zastřeąuje v nejvyąąí instanci zásadně aľ
nezávislá moc soudní a při
eventuálním pracovněprávním sporu by se musel soud vypořádat např. i s
následujícími otázkami či obranou:
1) Informaci, ľe chce někdo
koupit či prodat pozemek KÚ ke své úřední činnosti vůbec nepotřebuje, po nikom
ji nepoľaduje a pokud takovou informaci svému okolí eventuální zájemce o
koupi sám dobrovolně sděluje (a pak uľ je jedno jestli na úřadě nebo v hospodě),
vystavuje se nepochybně a vlastním přičiněním riziku, ľe i někdo jiný projeví o
koupi zájem (a nabídne třeba výhodnějąí cenu).
2) Lze vůbec
mluvit o poruąení mlčenlivosti v situaci, kdy získaná informace nebyla
nikomu daląímu vůbec sdělena, tj. nabyvatel informace o ní opravdu mlčel (a
protoľe chtěl sám koupit bylo i v jeho zájmu o ní mlčet), ale učinil někomu
výhodnou nabídku, ľe od něj koupí nemovitost?
3) Obecná povinnost
mlčenlivosti zaměstnanců vąech orgánů státní správy není vůbec
vąeobjímající a absolutní a týká se jedině takových skutečností, které nelze
sdělovat jiným osobám v zájmu zaměstnavatele. V daném případě je nejspíą
zaměstnavatelem nějaký katastrální úřad a jaký jeho zájem (jako instituce) by
byl i v případě nemlčenlivosti poruąen? Chtěl koupit sám KÚ? Je jako
poruąení zájmu zaměstnavatele nutné vľdy hodnotit poruąení jakéhokoliv zájmu
občana, který si přiąel na KÚ něci vyřídit a při té příleľitosti sděloval
informace, kterých nebylo k úřednímu jednání vůbec třeba?
Pokud bych se tedy chtěl oprostit od
morálního hodnocení věci a jejího eventuálního nemorálního řeąení (např.
trestným činem ublíľení na zdraví) a chtěl bych uplatnit jen právní řeąení,
připadal bych si s velkou nadsázkou tak trochu jako ten, komu gynekolog přebral
pěknou manľelku a sám se s ní poté oľenil.
V dané věci pak nelze pominout jeątě
jedno ustanovení Zákoníku práce. Podle § 73 odst. 2 písm. d) Zákoníku práce jsou
zaměstnanci orgánů státní správy povinni: "zdrľet se
jednání, které by mohlo vést ke střetu veřejného zájmu se zájmy osobními,
zejména nezneuľívat informací nabytých v souvislosti s výkonem zaměstnání ve
prospěch vlastní, nebo někoho jiného.".
I v případě tohoto ustanovení si vąak můľete zkusit sami hledat tu správnou odpověď na otázky, zda získaná informace o zamýąleném prodeji nemovitostí skutečně souvisela s výkonem zaměstnání a zda je osobní zájem úředníka na koupi nějaké nemovitosti, který můľe být zcela totoľný (např. při nabídnutí výhodnějąích podmínek) i s osobním zájmem prodávajícího, skutečně ve střetu se zájmem veřejným.
I v případě tohoto ustanovení si vąak můľete zkusit sami hledat tu správnou odpověď na otázky, zda získaná informace o zamýąleném prodeji nemovitostí skutečně souvisela s výkonem zaměstnání a zda je osobní zájem úředníka na koupi nějaké nemovitosti, který můľe být zcela totoľný (např. při nabídnutí výhodnějąích podmínek) i s osobním zájmem prodávajícího, skutečně ve střetu se zájmem veřejným.
V popsaném případě jde nepochybně o příklad
nepěkného a neseriózního jednání. Nepěkných a neseriózních jednání je v naąí
společnosti jistě mnoho, avąak zdaleka ne vľdy jsou taková jednání i poruąením
zákona.
Aniľ bych si činil nárok na tu "správnou"
odpověď a aniľ bych sám musel popsaný případ řeąit (eventuální řeąení je
výlučnou pracovněprávní záleľitostí kaľdého konkrétního zaměstnavatele), chtěl
jsem jen nabídnout jiné moľné úhly pohledu na obecně popsaný případ.
Vľdy» podle jednoho z Murphyho zákonů:
"I na ty nejsloľitějąí otázky existují velmi jednoduché nesprávné
odpovědi". :-))
Lumír
Nedvídek
- RE: [Katastr] Zneuzil katastralní uredník informace?, Lumir.Nedvidek, 07/07/2004
Archivace běží na MHonArc 2.6.19+.