Bude
zajímavější, když
odpovědi ankety
zveřejním hned:
Poznámka:
odpovědi v anketě
byly přečteny až po
napsání tomto mailu.
V tomto mailu se
“odpověďmi” myslí
níže uvedené maily.
zájem
diskutovat na toto
téma. Názory jsou
zajímavé a myslím
velmi podnětné.
Jistě má smysl se o
těchto věcech bavit.
Můj názor je asi
znám z minulosti,
nicméně pod vahou
názorů mohu
přehodnotit své
postoje a domněnky.
Za některými si
naopak mohu dále
stát.
Dále v
textu shrnu ne svůj
postoj, ale toliko
připomínky
hloubavého,
šťourajícího,
pochybovačného
občana (pan Kibic).
De
facto z odpovědí
plyne, že je možno
vyhotovit
geometrický plán
(GP) pro vyznačení
práva odpovídajícího
věcnému břemeni
(dále jen VB) z
dokumentace
skutečného provedení
stavby (DSPS) bez
ověření v terénu a v
určitých případech
(blíže jen lehce
nastíněných) i bez
ověření katastrální
mapy (jejich
identických bodů).
Odpovědi tak
jednoznačně oddělili
použití DSPS a
ověření katastrální
mapy (dále jen
mapa).
- DSPS
je dáno pouze
grafickou podobou v
PDF, technickou
zprávou, seznamem
souřadnic bodů DSPS,
výkresem DSPS ve
formátu DGN
A. Při
tvorbě GP na VB s
využitím DSPS není
potřeba ověřovat
samotný stav DSPS,
ale je možno DSPS
(skoro)bezvýhradně
přebrat a považovat
za správné. Nejspíše
ve smyslu
vyvratitelné
domněnky správnosti.
V případě
pochybnosti, a je-li
to možné, ověřit.
B. V
případě potřeby
správně zobrazit
rozsah VB do
katastrální mapy se
odpovědi spíše kloní
k potřebě
zeměměřické činnosti
(někteří jen pro
nečíselně určené
mapy).
Pan
Kibic se dívá na
problém z několika
hledisek:
2.
forma, typ map a
její spolehlivost
3.
právní principy a
legislativa
4.
předpisy,
odpovědnost k
objednateli
Tyto
závěry považuje p.
Kibic (de facto) za
správné, nicméně má
problém připustit
rozdělení problému
na A. a B., spíše
zvažuje, že není
možné A. bez B.
Rozdělení A. a B. by
snad bylo možné v
případě:
- DSPS
je navíc předáno se
zápisníkem měřených
dat (polární metoda,
jiné pomocné metody,
kontrolní oměrné,
protokol GNSS). Toto
však zpravidla není.
-
měření prováděl
stejný zeměměřič,
který zpracovává GP
a má tak všechny
další podklady z
měření (fotky,
zápisník měřených
dat - často také s
dalšími body, které
byly z DSPS
vypuštěny),
další
důvody nejistoty
mohou být tyto (i
pan Kibic může mít
na pozemku např.
elektro kabel):
-
bohužel i zeměměřič
(a ÚOZI) je jenom
člověk a snaží si
ulehčit práci. ÚOZI
který potvrzuje DSPS
nemusel v terénu
vůbec být (ověřuje
zaměstnanci) a
nemusí mít všechny
informace
-
bohužel se stává, že
DSPS má někdy
“chabý” geometrický
základ, tedy
připojení do S-JTSK
a nesplňuje tak
určité předpoklady
pro použití v
katastru nemovitostí
(jedno měření GNSS,
několikanásobné
rajóny, orientace
bez kontroly, .... )
a tuto informaci
zpracovatel GP
prostě nemá
-
bohužel se
inženýrské sítě
(hlavně elektro)
často zaměřují po
záhozu (z různě
definovaných
důvodů), aniž by to
však správci těchto
sítí dovolovali
- je
tady i nejistota,
zda měřické práce
provádějí odborně
způsobilé osoby
Pan
Kibic také zvažuje
relevantnost typu
mapy jako podkladu
pro zobrazení VB.
Tedy zda je nutné
ověřovat každý typ
mapy. Zvažuje-li
základní rozdělení
typu mapy:
- na
mapu číselnou (kdy
geometrické a
polohové určení
(GPU) je dáno
číselným vyjádřením
prvků mapy) a
- mapu
původní (tedy
takovou, která má
GPU vyjádřeno jen
zobrazením prvků v
mapě) a
-
číselným vyjádřením
myslí určení
předmětu mapy
geodetickými
metodami v přesnosti
podle kódu kvality
(KK) 3, 4, 5,
pak má
problém připustit
ověření mapy (při
tvorbě tohoto GP)
jen u původní mapy z těchto
důvodů:
- mapu
DKM není možno
automaticky řadit
mezi mapu zcela číselnou,
-
číselné vyjádření
předmětu mapy může
být (vyvratitelná
domněnka)
systematicky
posunuto od současné
(zpřesněné) verze
S-JTSK, nebo od
jinak zdeformovaného
původního bodového
pole a případy od
0,20 m do 0,60 m v
poloze bodu nejsou
ojedinělými,
- i
celé bloky mapy v
S-JTSK s KK 3 jsou
posunuty,
-
dalším problémem je
možný nesoulad mapy
se skutečným právním
stavem (který ovšem
zeměměřič bez
součinnosti s
dotčenými může těžko
řešit a také jej
těžko bude přesně
identifikovat), zdá
se tedy tento bod
skoro bezpředmětný
Pan
Kibic je právní
laik, o právo se
však živě zajímá a
mezi přáteli má
advokáty i notáře a
někdy živě spolu
diskutují. Pan Kibic
bere své známé
právníky jako
jakousi autoritu,
resort ČÚZK je pro
něj bezesporu
autoritou také a
navíc i autorem
vyhlášky, ale hodně
dá na zdravý selský
rozum.
Zvažuje
některé právní
principy jako:
- neminem
laedere (nikomu
neškodit)
-
ignorantia iuris
non excusat (neznalost
práva neomlouvá)
-iura
novit curia
(soud zná právo)
- lex
posterior
derogat priori
(ustanovení
pozdější ruší
dřívější)
- lex
specialis
derogat generali
(ustanovení
speciální ruší
obecné)
- lex
superior derogat
inferiori
(ustanovení
silnější ruší
slabší)
- quita
non movere
(s klidným
nehýbat)
- vigilantibus
iura scripta
sunt (bdělým
náleží právo)
Zvažuje
Legislativní
pravidla vlády
(schválená
usnesením vlády ze
dne 19. března
1998 č. 188, se
spoustou novel) a
z legislativně
technických
požadavků vypíchl
pro sebe tato (bez
doslovného znění):
a.
je-li nadpis
umístěn nad
označením § jde o
společný nadpis
(skupinový nadpis)
pro skupinu po
sobě jdoucích § a
končí paragrafem
před dalším
nadpisem
b.
pokud se použije
nadpis pod
označením §, pak
musí být použity v
uceleném úseku
předpisu a nemohou
být použity jako
skupinový nadpis
(tedy platí vždy
jen pro jeden §)
c.
právní předpis
obsahuje pouze
ustanovení
normativní povahy
d.
paragraf má
obsahovat
ustanovení, která
se týkají pouze
téže věci
e.
zákonem nelze
měnit nařízení
vlády nebo
vyhlášku;
nařízením vlády
nelze měnit
vyhlášku ...
f.
při tvorbě
právního předpisu
je nutno
respektovat
všeobecně uznaný
význam slov.
Jestliže není
možné se vyhnout
použití slova s
více významy, musí
být z právního
předpisu jasné, v
jakém významu se
slovo používá.
Výjimečně lze za
navrženým pojmem
vložit do závorek
bližší vysvětlení
použitého pojmu
nebo jeho
synonymum.
g.
pokud má právní
předpis přílohu, je
nutno na ni v
příslušném
ustanovení právního
předpisu odkázat a
zároveň stručně
vyjádřit její obsah
h.
Je-li to vhodné k
dosažení
přehlednosti
právního předpisu,
může být část právní
úpravy obsažena v
příloze k právnímu
předpisu, nejde-li o
ústavní zákon.
Grafická znázornění,
kresby a mapy mohou
být uvedeny pouze v
příloze, vzorce a
tabulky mohou být i
součástí příslušného
ustanovení právního
předpisu. Příloha je
součástí právního
předpisu.
Zvažuje
názory známých
právníků:
-
speciální právní
úprava nemůže být
obsahově v příloze
právního předpisu,
-
příloha nemůže mít k
textu předpisu
extenzivní
(rozšiřující) ani
restriktivní
(zužující) charakter
-
příloha pouze
vysvětluje,
demonstruje,
upřesňuje
Z výše
uvedeného nemá pan
Kibic jistotu, zda:
-
obsah dopisu čj.
ČÚZK-0844/2015-22 z
13.7.2015 (částečně
níže uvedený),
respektive jeho
část: “ Český
úřad zeměměřický a
katastrální zastává
názor, že bod 16.3
přílohy katastrální
vyhlášky má
charakter speciální
úpravy mj. k § 81
odst. 5 katastrální
vyhlášky ” je
možno považovat beze
zbytku za správnou,
- zda
se vůbec příloha č.
16 vztahuje k zeměměřickým činnostem v
terénu
podle katastrální
vyhlášky, když tyto
činnosti upravuje §
81 a odkaz na
přílohu č. 16 je v §
77 s nadpisem záznam podrobného měření
změn a kdy
tato příloha hovoří
o náležitostech ZPMZ
a ne o zeměměřických
činnostech. Na
druhou stranu je vše
součástí části osmé
s (souhrnným) názvem
zeměměřické činnosti pro
účely katastru.
Zdá se
tak, že výjimka z §
81, odst. 5 ( výsledky dřívějších měření
lze využít, je-li
jejich soulad se
skutečným stavem
ověřen měřením v
terénu) by
měla být uvedena v
textu předpisu
(nejlépe asi zde) a
ne v příloze.
-
otázkou tedy je, zda
využití DSPS pro
tvorbu GP bez
jakéhokoliv
kontrolního měření
či znalosti
měřických
(určujících) prvků
není obdoba neměřického záznamu. Je-li
důvodem jen jeho
možná skrytost, pak
je to důvod dobrý,
nicméně nevhodně v
předpise vyřčený.
- další
otázkou je, proč má
ono DSPS takovou
výhodu oproti jiným
starším měřením,
např. starší ZPMZ v
S-JTSK (nejspíš tedy
prošlý katastrem se
vší kontrolou) a
toto se musí měřicky
ověřit (často již
původní stabilizace
neexistuje, existují
jen okolní trvalejší
objekty – např.
budovy)
Ekonomický
pohled na věc:
– již
to bylo zaměřeno a
předpokládá se
dodržení předpisů
(zeměměřický zákon,
jeho vyhláška,
směrnice správců
inženýrských sítí,
... )
-
tomuto argument je
dobrý a rozumný a
pan Kibic mu rozumí,
ale sám o sobě je
slabý
Pan
Kibic vidí některé
paragrafy jako
potřebné, nicméně
“šílené”, jako např.
v zákoně o
zeměměřictví § 16
odst. 1 písm. a), b)
? ..... vycházet
vždy ze spolehlivě
zjištěného stavu.
Navíc dáno zákonem.
To je bez diskuse,
bez zvažování
ekonomické
důvodnosti a podobně
– prostě udělá to
zájemce o práci
bezvadně a řekne si
za to patřičnou
odměnu (ha ha ha).
Ještě že se případný
ÚOZI může
odpovědnosti
zprostit, viz § 17b
odst 4 (tamtéž).
Nejspíše však se
zprostí jen v
případě, kdy udělá
“pár” takových GP a
ne když jich dělá
desítky pro danou
energetickou
společnost.
No když
panu Kibicovi někdo
vyznačí špatně VB do
mapy, zobrazí jej do
jiných pozemků,
nebude vycházet ze
spolehlivě
zjištěného stavu,
tak je mu fuk odkud
tu dokumentaci
zeměměřič získal a
zda ji kdo a jak
ověřil. Důležitý je
výsledek a právní
zájem (a právní
jistota) dotčených.
Dostane se mu
informace s jakou
jistotou
(nejistotou) vede VB
na jeho pozemku?
Možná vůbec neví kde
kopali onu
inženýrskou síť
(třeba byl tehdy v
nemocnici, na
dovolené, doma a ne
na chatě, ... ). Co
správce sítě, když
zjistí, že GP na VB
neodpovídá
skutečnosti? Asi
udělá to co pan
Kibic – už s danou
zeměměřickou firmou
nebude pokračovat a
ani ji nedoporučí.
Asi by
měl zeměměřič udělat
maximum pro to, aby
si udržel dobrého
zákazníka a jednat
nejen podle
předpisů, ale také s
ohledem na své dobré
jméno, podle
principu – štěstí
přeje připraveným
(bdělým náleží
právo). Je-li mu
práce zároveň
koníčkem, pak ji
spíše udělá dobře
než naopak.
Slepé
spoléhání na DSPS,
byť ověřené ÚOZI,
může vést k různým
výsledkům, bez
jakéhokoliv ověření
ani nejsme schopni
říci, že v mapě jsme
dobře a souřadnicím
sítě věřím. Je někdo
kdo si troufne říct,
že výsledek je OK z
cca 90 %, 80 %
...... 30% ..... ?
-
dvakrát měř, jednou
řež
Pan
Kibic je optimista a
tak věří spíše všem
ÚOZI i DSPS, ale
...... co až přijde
na lámání chleba ?
From:
Jiří Blábol
Sent:
Friday,
September 25,
2015 5:33 PM
To:
'Katastr nemovitosti'
Subject:
RE: [Katastr]
měřit -
neměřit VB
Dobrý
den,
No
možná to lze shrnout
do trochu kratšího
vyjádřeníJ,
neboť evidentně
panuje mimořádná
shoda mezi ČUZK a
zeměměřičem.
Za
zaměření IS by měl
zodpovídat UOZI
který dokumentaci
(DSPS) zaměření IS
ověřil. V případě,
že je v zaměření
napsáno, že
souřadnice na IS
mají mxy 0.14 m a
jsou v s-JTSK je
naprosto využitelné
pro další potřeby v
KN.
Za
zákres věcného
břemen do KN mapy je
plně zodpovědný
UOZI, který ověří
ZPMZ a GP. Ten musí
provést/zkontrolovat/posoudit
zaměření identických
bodů, aby mohl
vzniknout jasný
vztah pro přiřazení
změny do mapy KN.
V
případném sporu by
mělo být posuzováno
kdo způsobil chybný
zákres VB v KN mapě.
Buď jsou špatně
souřadnice uvedené v
DSPS nebo špatně
zákres v KN mapě
nebo obojí.
Hezký
víkend
Jiří
Blábol
Dobré
odpoledne.
Pane
Pěčonko, ještě se
dodatečně vracím k
Vašemu příspěvku do
této konference z
19.9.2015 21:24 hod.
Nevím,
jestli je Vám známý
obsah dopisu čj.
ČÚZK-0844/2015-22
z 13.7.2015
(možná že mezi
komerční sférou
"koluje" a nesu jen
"dříví do lesa"),
kterým o prázdninách
ČÚZK odpovídal na
individuální dotaz,
který u něj uplatnil
jeden komerční ÚOZI.
Souvisí
s tématem, který
jste ve svém
příspěvku navodil.
Mimo jiné v něm byl
obsažen tento názor:
"Uplatnění
§ 81 odst. 5
katastrální
vyhlášky při
vymezení rozsahu
věcného břemene
odvozením od osy
inženýrské sítě
...
dne 21. května
2015 jsme obdrželi
Váš dotaz na
potřebu
uplatňování § 81
odst. 5 vyhlášky
č. 357/2013 Sb., o
katastru
nemovitostí
(katastrální
vyhláška), na
užití souřadnic
osy inženýrské
sítě pro vymezení
rozsahu věcného
břemene od této
osy postupem podle
bodu 16.3 písm. b)
přílohy
katastrální
vyhlášky. K tomuto
dotazu Vám
sdělujeme:
Český
úřad zeměměřický a
katastrální
zastává názor, že
bod 16.3 přílohy
katastrální
vyhlášky má
charakter
speciální úpravy
mj. k § 81 odst. 5
katastrální
vyhlášky. Postup
podle bodu 16.3
tak nevyžaduje
kontrolní zaměření
bodů, od nichž má
být rozsah věcného
břemene odvozen.
Tyto body
zpravidla nejsou v
terénu patrné,
vznikají
generalizací
průběhu inženýrské
sítě a jejich
poloha nebývá
označována ani
dočasným způsobem.
Ověření souřadnic
těchto bodů je z
toho důvodu
nemožné.
Český
úřad zároveň
nepovažuje za
nutné provádět v
uvedeném případě
ani zaměření
jiných
(nadzemních)
objektů, jejichž
poloha je
vyznačena v
dokumentaci
skutečného
provedení stavby.
Takové zaměření
může být v
konkrétním případě
z odborného
hlediska důvodné
(vyloučení
některých typů
hrubých chyb),
dovození takové
obecné povinnosti
z § 81 odst. 5
katastrální
vyhlášky však
považujeme za
nepřiměřeně
extenzivní
interpretaci.
Zároveň
však připomínáme,
že potřeba
zaměření některých
v terénu
identifikovatelných
bodů v okolí
inženýrské sítě
může vyplývat z
jiných ustanovení
katastrální
vyhlášky, a to s
ohledem na
konkrétní umístění
věcného břemene
vzhledem k
hranicím pozemků a
na potřebu
zobrazení jeho
rozsahu do
katastrální mapy
[viz např. § 75
odst. 1 a 3, § 81
odst. 1 písm. b)
katastrální
vyhlášky]."
Nejedná
se sice o nějaké
publikované obecné
výkladové stanovisko
ČÚZK a zřejmě ani
nebylo obecně šířeno
uvnitř resortu, ale
jistě si jej můžete
zařadit do
názorového spektra,
které shromažďujete
k navozené
problematice.
Domnívám
se, že také není v
nějakém zásadním
rozporu (zejména
jeho poslední věta)
s názory pana
Říčného.
V
oblastech sáhových
katastrálních map,
přepracovaných do
S-JTSK s
deklarovanou ambicí
(dle mého názoru
neuváženou a
nezřídka ani
nenaplněnou)
dosáhnout v
přesnosti umístění
obrazu do S-JTSK
maximálního rozptylu
5,66 metru (resp. ±
2,83 metru) je totiž
více než obtížné
správně propojit
zamýšlený rozsah
věcného břemene
(pokud by měl být
dán toliko virtuálně
a jen vypočtenými
absolutními
souřadnicemi v
S-JTSK) s platným
zobrazením takové
mapy. Zejména, když
tento zamýšlený
rozsah věcného
břemene je někdy již
sám o sobě výrazně
menší (např. jen 2
metry), než samotná
deklarovaná přesnost
takové mapy. Pokud
nebudete v takových
případech pracovat v
lokálním systému
mapy (s vazbami k
nejbližšímu okolí) a
pokud si vlastním
měřením zamýšlený
rozsah věcného
břemene
prostřednictvím
místních vazeb s
obsahem takové mapy
sám kvalifikovaně
nepropojíte, můžete
dojít k velmi
obskurním a hrubě
nesprávným
výsledkům. Ve finále
pak také může dojít
k tomu (a v praxi
takové případy
dodatečně vycházejí
najevo), že právní
jednání o zřízení
věcného břemene
učiní mezi sebou
dokonce zcela
nepříslušné osoby
(on ten "drát" či
"roura" vede ve
skutečnosti až metr
za plotem u
souseda). Samozřejmě
může vše formálně
nějak "projít" a
nikoho to nepálí.
Teprve až (třeba jen
náhodou) dojde do
tuhého (a třeba až
za roky), bude se
najednou hledat také
viník vzniklých
problémů a komu se
"přišije" vzniklá
škoda. Navíc byly už
také zaznamenány
případy, kdy je i
samotná dokumentace
o skutečném
provedení stavby
"našvindlovaná", nic
změřeno v terénu
nebylo, a byla pouze
dodatečně početně
zkonstruována z
původní projektové
dokumentace
zamýšlené stavby a
faktická realizace
stavby pak byla
poněkud jiná.
Samozřejmě
si umím představit i
ten druhý extrém
"padlý na hlavu",
když zaměření sítě
pro dokumentaci
skutečného provedení
stavby před jejím
"zahrabáním" sám
provádím (a své
měření si
pochopitelně
průběžně kontroluji)
a takovou
dokumentaci sám
vyhotovím a ověřím a
za dva měsíce mám
vyhotovit ještě GP
pro věcné břemeno,
tak aby po mně někdo
formálně zase
požadoval ještě
další „kontrolní“
měření k mému
vlastnímu (a ve své
době
zkontrolovanému)
měření předchozímu,
a to navíc za
situace, když
kontrolně už není
skoro co měřit,
protože to
nejdůležitější už je
týdny (měsíce, roky)
"zahrabáno".
A zase
nějaké jiné úvahy by
třeba bylo možné
vést v oblastech
katastrálních map
obnovených v
minulosti novým
mapováním a s
deklarovanou
charakteristikou
kvality souřadnic 3.
A vše by bylo možné
ještě zamotávat
mudrováním nad
rozdíly mezi pojmy "třída
přesnosti" v
dokumentaci o
skutečném provedení
stavby a "charakteristika
kvality souřadnic"
používanými v
katastru.
Generální,
obecné, jednoznačné
a jednoduché
odpovědi nemusí
někdy na všechny
možné otázky
existovat, a záleží
dost na tom, jaké
konkrétní možné
situace si ve svých
představách
dostatečně
předvídavě
vymodelujete (nedej
bože, v jakých
extrémech a jejich
kombinacích je někdy
sám osobně
zažijete).
Půvabný
víkend přeje
Lumír
Nedvídek
Dobrý
den.
Pan
Říčný to popsal
přesně a naprosto
s ním souhlasím.