katastr AT fsv.cvut.cz
Předmět: Katastr nemovitosti a DTM
List archive
[Katastr] K dotazu paní Čechové z Vyškova ohledně zápisu majetku obce do KN
Chronological Podle vláken
- From: <Lumir.Nedvidek AT cuzk.cz>
- To: <katastr AT fsv.cvut.cz>
- Subject: [Katastr] K dotazu paní Čechové z Vyškova ohledně zápisu majetku obce do KN
- Date: Sun, 26 Mar 2006 16:54:09 +0200
- List-archive: <http://mailman.fsv.cvut.cz/pipermail/katastr>
- List-id: Katastr nemovitosti <katastr.fsv.cvut.cz>
"Parcela KN je bez LV, parcely ZE nejsou v dané
lokalitě vedeny. Poľádali jsme Katastrální pracoviątě Vyąkov o opravu tohoto
stavu. Domníváme se, ľe katastr by měl provést opravu v souladu s vyhl. č.
190/1996 Sb., § 66 odst. 11, písm. b), protoľe v této lokalitě nejsou evidovány
ľádné vlastnické vztahy. Oddělení dokumentace na katastrálním pracoviąti
nám nemůľe udělat srovnávací sestavení ani výpisy z LV k daným parcelám, protoľe
nejsou zapsány v SPI. Byli jsme odkázáni na oddělení aktualizace, které by mělo
provádět opravy. Na základě naąí ľádosti o opravu nám bylo sděleno níľe uvedené:
„Vzhledem k tomu, ľe jiľ nelze obnovit stav parcel PK,
nebo» od června roku 2001 přeąel katastr nemovitostí na nový informační systém
katastru nemovitostí (ISKN), tento vąak neumoľňuje zavedení parcel PK do souboru
popisných informací (SPI). Tyto parcely jsou doplňovány do souboru geodetických
informací (SGI) postupem dle § 84 odst. 2 vyhl. č. 190/1996 Sb. K dořeąení je
nutno doloľit odpovídající výsledky zeměměřičských činností.“
Domnívám se, ľe tuto opravu by měl provést katastr, formou neměřického ZPMZ, viz § 66 odst. 11, písm. b) vyhl. č. 190/1996 Sb., nikoli Město Vyąkov na svoje náklady. Vzhledem k tomu, ľe těchto oprav stejného typu máme hodně a mnohdy na rozsáhlém území, a to v k.ú. Vyąkov a k.ú. Dědice u Vyąkova, potřebujeme vědět jak v této záleľitosti postupovat, nebo jak tyto chyby řeąí na jiných katastrálních pracoviątích. Oslovení geodeti nám sdělili, ľe není moľné vytvářet zeměměřickou činnost v lokalitách, kde nejsou zaloľeny právní vztahy.".
Obávám se, ľe svým názorem na věc tazatelku asi moc nepotěąím.
V prvé řadě se asi nemůľe jednat o provedení "opravy". Tvrdí-li někdo, ľe je vlastníkem nějakého pozemku a není-li přitom v KN jako vlastník vůbec evidován, je jeho zákonem stanovenou povinností, aby nabytí vlastnického práva katastrálnímu úřadu ohlásil a doloľil pro zápis tvrzeného vlastnického práva i potřebné doklady. Jedná-li se o nabytí vlastnictví k takové části zemského povrchu, která dosud není v katastru jako samostatná parcela vůbec evidována, musí být předloľen i geometrický plán, kterým je pozemek geometricky a polohově určen.
Samotná zjednoduąená evidence SPI katastru je jen nedokonalým a přechodným způsobem, jak o něco lépy evidovat ty zemědělské a lesní pozemky, které byly ve vlastnictví občanů, ale které se podle dřívějąích předpisů pro vedení evidence nemovitostí (konkrétně podle § 7 odst. 3 vyhláąky 23/1964 Sb.) v mapách nezobrazovaly a neevidovaly se ani podle parcelních čísel, pokud byly uľívány socialistickou organizací, nebo byly v náhradním uľívání. Při zakládání zjednoduąené evidence ľádné nové pozemky nevznikaly. Jednalo se o jiľ existující pozemky (měly svého vlastníka, který měl zaloľen list vlastnictví), které vąak byly v předchozí evidenci nemovitostí evidovány naprosto nevyhovujícím způsobem, a to na listech vlastnictví pouhou pauąální poznámkou "Ostatní pozemky v uľívání soc. org." a odkazem na poloľku, pod kterou bylo moľné ve sbírce listin dohledat konkrétní právní listinu s nějakými bliľąími podrobnostmi o jejich individualizaci. Ustanovení § 66 odst. 11 písm. b) vyhláąky č. 190/1996 Sb., v platném znění slouľí pak k tomu, jak takové pozemky (tj. pozemky jiľ evidované ve zjednoduąené evidenci SPI KN) postupem času doplňovat i do SGI.
Katastrální předpisy vůbec nepřipouątějí, ľe by snad mohly vznikat i nějaké nové pozemky, které v KN nejsou evidovány vůbec (a to ani v jeho zjednoduąené evidenci) toliko tím, ľe by bylo jen zpětně odkazováno na jejich případnou minulou existenci v nějakých jiľ zaniklých historických pozemkových evidencích.
Mohu se jen domýąlet, ľe dotaz paní Čechové se asi týká pozemků obce, a to takových, které obec nabyla na základě zákona č. 172/1991 Sb., o přechodu některých věcí z majetku České republiky do vlastnictví obcí.
Pokud tomu tak skutečně je, mohl by jí být uľitečný i referát, který jsem k tomuto tématu psal v roce 1998 pro 3. celostátní konferenci: "Finanční správa a rozvoj měst a obcí v České republice" (Praha, 15.-16.9.1998), a který byl otiątěn ve sborníku referátů z této konference pod názvem: "K problematice zápisů nemovitého majetku obcí nabytého podle zákona č. 172/1991 Sb. do katastru nemovitostí České republiky".
Podstatné dílčí části tohoto referátu níľe na závěr připojuji.
Hezký zbytek neděle přeje
Lumír Nedvídek
Výňatky z referátu: Nedvídek, L.: "K problematice zápisů nemovitého majetku obcí nabytého podle zákona č. 172/1991 Sb. do katastru nemovitostí České republiky", předneseného na 3. celostátní konferenci: "Finanční správa a rozvoj měst a obcí v České republice" (Praha, 15.-16.9.1998):
Zákon České národní rady ze dne 24. dubna 1991 č. 172/1991 Sb., o
přechodu některých věcí z majetku České republiky do vlastnictví obcí, ve znění
zákona ČNR č. 485/1991 Sb. a zákona č. 10/1993 Sb., nevymezil nemovitosti, které
dnem účinnosti zákona (t.j. dnem 24. května 1991) přeąly z vlastnictví České
republiky do vlastnictví obcí, obvyklým způsobem, t.j. jejich uvedením podle
obcí , katastrálních území a parcelních čísel vedených v tehdy platné evidenci
nemovitostí. Nemovitý majetek je v tomto zákoně vymezen pouze nepřímo, a to
definováním právně významných okolností, jejichľ existence (mnohdy v zákonem
přesně stanovené době) byla rozhodnou podmínkou pro přechod vlastnictví z České
republiky na obce.
V § 8 zákon č. 172/1991 Sb. stanovil obcím povinnost
do jednoho roku po nabytí vlastnictví k nemovitým věcem podle tohoto zákona
učinit návrh přísluąnému středisku geodézie (dnes katastrálnímu úřadu) na zápis
těchto nemovitých věcí do evidence nemovitostí (dnes do katastru nemovitostí).
Jedná se o zákonem stanovenou výjimku z obecné lhůty 60 dnů, kterou jinak pro
ohlaąování změn střediskům geodézie stanovoval § 4 odst. 4 zákona č. 22/1964
Sb., o evidenci nemovitostí (od 1.1.1993 je pak pro vlastníky, jiné oprávněné,
obce a státní orgány povinnost ohlaąovat katastrálnímu úřadu změny ve lhůtě do
30 dnů ode dne jejich vzniku stanovena v § 10, odst. 1, písm. d) zákona č.
344/1992 Sb., o katastru nemovitostí České republiky (katastrální zákon)). V
takovém návrhu vąak jiľ bezpodmínečně musí být vąechny nemovitosti nezaměnitelně
individualizovány podle katastrálních území, parcelních čísel a čísel popisných
nebo čísel evidenčních vedených v katastru nemovitostí (dříve v evidenci
nemovitostí). Povinnost uvádět vąechny nemovitosti v listinách, které jsou
podkladem pro zápis do katastru nemovitostí výąe uvedeným způsobem, je dnes
stanovena v § 5 odst. 1 zákona č. 344/1992 Sb. a byla obsaľena i v dříve
platných právních předpisech pro evidenci nemovitostí (v § 6 zákona č. 22/1964
Sb. a § 6 odst. 2 prováděcí vyhláąky č. 23/1964 Sb.).
Aby obce mohly
splnit svou povinnost, která je jim zákony uloľena, musí tedy nejen přesně
zjistit rozsah nemovitého majetku, který do jejich vlastnictví podle platného
znění zákona č. 172/1991 Sb. jiľ přeąel, ale musí navíc tento majetek ve svém
návrhu na zápis do současného katastru nemovitostí uvést i zákonem předepsaným
způsobem, to jest tak, jak jsou dnes tyto nemovitosti v katastru nemovitostí
vedeny. Pokud některé bývalé parcely jiľ v současném katastru
nemovitostí neexistují (t.j. pozemky, které tyto parcely zobrazovaly jiľ v
minulosti jako samostatné věci právně zanikly sloučením do okolních pozemků), je
nutno odpovídající pozemky nejdříve v terénu vytýčit a nově oddělit geometrickým
plánem, který pak musí být k návrhu na zápis do katastru přiloľen (srv. § 19
zákona č. 344/1992 Sb.).
Jiľ samo vymezení nemovitostí, na
které se vztahuje působnost zákona č. 172/1991 Sb. je v mnoha případech velmi
problematické. ®ádná státní pozemková evidence ve svém grafickém operátu ( t.j.
v přísluąných pozemkových a katastrálních mapách) nikdy nezachycovala a ani
nezobrazovala stav v nějakých časových horizontech. Mapové operáty vľdy
zobrazovaly (a dodnes i zobrazují) pouze současně platný aktuální stav, na který
byly (a jsou) průběľně doplňovány. Zákon č. 172/1991 Sb., vąak v mnoha případech
vymezuje nemovitý majetek, mimo jiné, právě i prostřednictvím konkrétního
časového horizontu. Určit v současné době hranice nějakého bývalého pozemku
např. k zákonem stanovenému rozhodnému datu 31. prosince 1949 je tedy pro
absenci jednoznačných technických podkladů mnohdy jiľ takřka neřeąitelný
problém, časově i odborně mimořádně náročný, který nenalézá ľádnou obdobu ani ve
světové historii pozemkových evidencí. Vyskytnou se (a to nikoliv ojediněle)
takové případy, kdy zpětné vymezení hranic některých bývalých pozemků bude zcela
nemoľné a jejich řeąením se budou muset zabývat soudy. Časté pak budou i ty
případy, kdy cena zeměměřických prací, zcela nezbytných k zpětnému vymezení a
oddělení zákonem dotčených pozemků, mnohonásobně převýąí jejich vlastní
hodnotu.
Jak je zřejmé z výąe uvedených skutečností, je pro obce
velmi obtíľné vlastními silami splnit povinnost, která jim byla uloľena v § 8
zákona č. 172/1991 Sb., a to předevąím proto, ľe nejsou schopny pro vypracování
návrhu na zápis do katastru nemovitostí v mnoha případech svůj nemovitý majetek
kvalifikovaně zjistit a následně pak i zákonem stanoveným způsobem zpětně
vymezit a ve svém návrhu zákonem předepsaným způsobem i nezaměnitelně označit.
Pro katastrální úřady přitom není problém poskytnout obcím větąinu potřebných
vstupních informací pro vypracování návrhu, t.j. hromadné výstupy ze souboru
popisných informací katastru nemovitostí, kopie současných katastrálních map,
výpisy z pozemkových knih, kopie archivovaných map bývalého pozemkového katastru
nebo i kopie dochovaných částí návrhů přídělových operátů. Problém je zejména v
tom, ľe s těmito informacemi dokáľe kvalifikovaně pracovat větąinou pouze
odborník, který má mnohaletou praxi v právních i technických aspektech
pozemkových evidencí, a který disponuje i rozsáhlými znalostmi vąech jejich
historických souvislostí. Takových odborníků je vąak v současné době naprostý
nedostatek, a to jak v soukromé sféře, tak i ve státních
orgánech.
Některé obce se snaľí řeąit problém zápisu svého nemovitého
majetku do katastru nemovitostí tím, ľe u místně přísluąných katastrálních úřadů
objednávají vyhotovení podrobných a kompletních podkladů najednou pro svůj
veąkerý nemovitý majetek, který nabyly podle zákona č. 172/1991 Sb. Někdy
uplatňují i poľadavek na technickou a právní pomoc ze strany katastrálního úřadu
pro kvalifikované vyhotovení návrhu na tento zápis. Vzhledem k úkolům, které v
současné době katastrální úřady zabezpečují, vąak není reálné v blízkém čase
takovým rozsáhlým poľadavkům vyhovět, nebo» pro časovou náročnost a sloľitost
těchto poľadavků by doąlo k výraznému omezení ostatních a jinak nezastupitelných
činností katastrálních úřadů. Nelze pak přehlédnout ani to, ľe je principiálně
zcela neslučitelné s přezkumnou a rozhodovací pravomocí státních orgánů
zeměměřictví a katastru nemovitostí, aby se samy tyto evidenční orgány podílely
na právním poradenství a na sepisování návrhů pro zápis do katastru
nemovitostí.
Je nutno poznamenat, ľe na rozdíl od obtíľného postavení
obcí bylo zákonnou úpravou výrazně zjednoduąeno postavení fyzických osob v
restitučním procesu probíhajícím podle zákona č. 229/1991 Sb., o úpravě
vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku. Veąkeré náklady
spojené s tímto restitučním procesem nese stát a je o něm vedeno správní řízení
zákonem zřízenými a kvalifikovanými orgány - pozemkovými úřady. Pozemkové úřady
samy majetek ve správním řízení vymezují a zajią»ují vąechny potřebné podklady.
Teprve po důkladném zjiątění skutečného stavu věci svou činnost pozemkové úřady
zavrąují vydáním správního rozhodnutí, které je podkladem pro vykonání záznamu
do katastru nemovitostí. Obce jsou vąak zcela odkázány na vlastní síly,
eventuálně na pomoc, kterou jim za úplatu můľe poskytnout komerční právní a
technická
sféra.
- [Katastr] K dotazu paní Čechové z Vyškova ohledně zápisu majetku obce do KN, Lumir.Nedvidek, 03/26/2006
Archivace běží na MHonArc 2.6.19+.