rkz-l - [rkz-l] RZ a MDZ

rkz-l AT fsv.cvut.cz

Předmět: Rukopis královédvorský a zelenohorský

[rkz-l] RZ a MDZ

Chronological Podle vláken
  • From: "Jiri Urban K128 4508" <urban AT fsv.cvut.cz>
  • To: rkz-l AT fsv.cvut.cz
  • Subject: [rkz-l] RZ a MDZ
  • Date: Mon, 8 Mar 2004 18:23:00 MET DST

K mezinarodnimu dni zen

Mezinarodni den zen je, jak oznamil tisk, opet respektovany
svatek. Toz mi dovolte, abych tu pri teto prilezitosti
predlozil rukopisny problem, ktery se zenskych silne dotyka.

Ve zlomku Snem Rukopisu zelenohorskeho stoji nasledujici text:

"muzipasuzenirubistroja"

Muze byt interpretovan nekolika zpusoby. Napr.:

1. muzi pasu zen i ruby stroja<BR>
muzi hlidaji urodu a stavi obydli

2. muzi pasu, zeny ruby stroja <BR>
muzi hlidaji, zeny stavi (staraji se o) bydli

Osobne me pripada, ze 1. varianta, kde zeny vypadaji ze hry,
neni verohodna. Hlidani urody v eposu mi nejak nesedi.
To "pasu" spise vnimam jako vojenskou ochranu pred nepritelem, nez
ochranou urody pred hnilobou, vysokou zveri a pod. To by ostatne mohl
zastat i nekdo jiny, nez bojovnici. Kdo asi?

Krom toho se v tom zlomku takmer systematicky vymezuji funkce
a bylo by divne, kdyby zeny byly tak netaktne pominuty,
trebaze MDZ se tenkrat jeste moc neslavil.

Pozn. 1
Zlomek Snem Rukopisu zelenohorskeho ovsem neni internacionalne
koncipovany a netyka se vsech zen, pak-li se dotyka vubec nejakych.

Pozn. 2
Text s diakritikou je zde:
http://kix.fsv.cvut.cz/~urban/r/eko/2004/mdz.htm

Jiri Urban

  • [rkz-l] RZ a MDZ, Jiri Urban K128 4508, 03/08/2004