katastr AT fsv.cvut.cz
Předmět: Katastr nemovitosti a DTM
List archive
[Katastr] K absenci predchoziho oznameni vstupu na pozemky v souvislosti s vykonem zememerickych cinnosti a k ochrane oznaceni podrobnych bodu hranic pozemku v terenu
Chronological Podle vláken
- From: <Lumir.Nedvidek AT cuzk.cz>
- To: <katastr AT fsv.cvut.cz>
- Subject: [Katastr] K absenci predchoziho oznameni vstupu na pozemky v souvislosti s vykonem zememerickych cinnosti a k ochrane oznaceni podrobnych bodu hranic pozemku v terenu
- Date: Thu, 12 May 2016 10:07:41 +0200
- Accept-language: cs-CZ
- Acceptlanguage: cs-CZ
- List-archive: <http://mailman.fsv.cvut.cz/pipermail/katastr>
- List-id: Katastr nemovitosti <katastr.fsv.cvut.cz>
Dobry den. Hezké jaro přeje Lumír Nedvídek
|
INFORMATIVNÍ MATERIÁL PRO ZKI - IMZKI è. 91UPOZORNÌNÍ: Informativní materiály pro ZKI (IMZKI) vydávané od roku 1994 v oèíslované øadì odborem kontroly a dohledu ÈÚZK (od 1. 6. 2015 ji jen samostatným oddìlením kontroly a dohledu) jsou urèeny jako metodická pomùcka pro interní potøebu zemìmìøických a katastrálních inspektorátù. Vycházejí vdy z øeení urèitých zcela konkrétních pøípadù a názory v nich obsaené nelze ztotoòovat s obecnými výkladovými stanovisky ÈÚZK. Podle èl. 11 písm. e) a èl. 16 písm. q) organizaèního øádu ÈÚZK (è.j.: ÈÚZK-08671/2015-11 z 28.5.2015), je pøísluná k podávání výkladu právních pøedpisù týkajících se zemìmìøictví a KN a vyøizování dotazù souvisejících s právní úpravou zemìmìøictví a KN kanceláø pøedsedy (útvar 11) a k podávání výkladu technických pøedpisù vydaných ÈÚZK a vyøizování vnìjích dotazù souvisejících s metodikou zemìmìøictví a KN je pøísluný odbor øízení územních orgánù (útvar 22). Na informativní materiály urèené pro ZKI proto nelze ve správní èinnosti odkazovat jako na závazná stanoviska resortu ÈÚZK. Poznámka: K obdobné problematice viz té starí dokument IMZKI è. 77.ANOTACE:K absenci pøedchozího oznámení vstupu na pozemky v souvislosti s výkonem zemìmìøických èinnosti (k § 7 ZemZ) a K ochranì oznaèení podrobných bodù hranic pozemkù v terénu [k § 8 a § 17a odst. 1 písm. b) ZemZ].
Podle
sdìlení samostatného oddìlení kontroly a dohledu ÈÚZK
|
Zemìmìøický a katastrální inspektorát v Q. Xxxxx XX/X XXX XX XXXX |
Èj. ÈÚZK-07591/2016-21 | Vyøizuje: Ing. Lumír Nedvídek | V Praze, dne 9.5.2016 |
Vìc: Vrácení podání pana X. Y. zpìt k vyøízení Zemìmìøickému a katastrálnímu inspektorátu v
Q.
Policie Èeské republiky, Krajské øeditelství policie Xxxxx kraje, Územní odbor
Xxxxx, Obvodní oddìlení Xxxxx XX/X, XXX XX Xxxxx podala podle ust. § 58 odst. 1 zákona è. 200/1990 Sb., o pøestupcích, ve znìní pozdìjích pøedpisù (dále jen zákon o pøestupcích) svým pøípisem ze dne 2. 2. 2016 èj. KRPM-XXXXXX-XX/PØ-2015-XXXXXX Zemìmìøickému a katastrálnímu inspektorátu v
Q., Xxxxx XX/X, XXX XX Xxxxx (dále jen Inspektorát) oznámení pøestupku, ze kterého je podezøelý pan
R. P., nar. X. XX. XXXX, trvale bytem Xxxxx XX, XXX XX Xxxxxc. Pan R. P. se mìl dopustit ostatního pøestupku proti poøádku ve státní správì ve smyslu ust. § 46 odst. 1 zákona o pøestupcích tím, e dne 6. 10. 2015 bez pøedchozího oznámení a souhlasu vlastníka vstoupil na pozemek parc. è. 52/1 v katastrálním území
Xxxxx, èím mìl poruit ust. § 7 odst. 1 zákona è. 200/1994 Sb., o zemìmìøictví a o zmìnì a doplnìní nìkterých zákonù souvisejících s jeho zavedením, ve znìní pozdìjích pøedpisù (dále jen zákon o zemìmìøictví) a na tomto pozemku pøemístil bez souhlasu a pøedchozího projednání plastový mezník, èím mìl poruit ust. § 8 odst. 3 zákona o zemìmìøictví.
Inspektorát vìc odloil, ani zahájil øízení. V úøedním záznamu o odloení pøestupku èj. ZKI
QQ-J-X/XXX/2016-2 ze dne 4. 3. 2016 k tomu uvedl, e tak uèinil
dle ustanovení § 66 odst. 1 písm. a)
zákona o pøestupcích, protoe dolé oznámení pøestupku
neodùvodòuje zahájení øízení o pøestupku na úseku zemìmìøictví nebo postoupení vìci dle § 71 zákona o pøestupcích. K otázce vstupu na pozemek Inspektorát uvedl, e
pokud osoba oprávnìná vykonávat zemìmìøické èinnosti pøedem nebo vùbec neoznámí vlastníkovi pozemku, e pøi výkonu zemìmìøické èinnosti vstoupí na jeho pozemek, zákon o zemìmìøictví takové jednání nehodnotí jako pøestupek nebo jako jiný správní delikt. K otázce pøemístìní stávajícího plastového mezníku Inspektorát uvedl, e se jednalo o podrobný bod polohopisu a dále k tomu uvedl:
Oznaèení podrobného bodu polohopisu katastrální mapy hranièním znakem, pøíp. jeho pøemístìní, nelze zamìòovat za zøízení znaèky. Pøemístìní a nové oznaèení podrobného bodu polohopisu katastrální mapy v terénu hranièním znakem nenaplòuje podstatu pøestupku na úseku zemìmìøictví dle § 17a odst. 1 písm.
b) zákona o zemìmìøictví.
Dopisem èj. ZKI QQ-J-X/XXX/2016-3 ze dne 4. 3. 2016 Inspektorát vyrozumìl podle ust. § 66 odst. 4 zákona o pøestupcích o odloení vìci pokozeného pana
X. Y.
Dne 21. 4. 2016 bylo Inspektorátu doruèeno podání pana X. Y. ze dne 19. 4. 2016, v nadpisu oznaèené jako
Stínost na odloení vìci sp.z. ZKI QQ-J-X/XXX/2016-3. V tomto podání pan
X. Y. uvádí, e podává stínost na postup Inspektorátu
pøi øeení oznámení o poruení poøádku na úseku zemìmìøictví. a vyslovuje názor, e zemìmìøiè pan
R. P. Pøemístìním bodu polohopisu v terénu vyznaèil nový prùbìh hranice èím naplnil podstatu pøestupku na úseku zemìmìøièství dle § 17b odst. 1 písm
a.
Podání pana X. Y. ze dne 19. 4. 2016 Inspektorát svým usnesením èj. ZKI QQ-J-X/XXX/2016-6 poznamenaným do spisu dne 25. 4. 2016 postoupil podle ust. § 12 zákona è. 500/2004 Sb., správní øád, ve znìní pozdìjích pøedpisù (dále jen správní øád) k vyøízení Èeskému úøadu zemìmìøickému a katastrálnímu (dále jen Úøad) s odùvodnìním, e není vìcnì pøísluný k vyøizování podání, které smìøuje proti jeho postupu.
Úøad sdìluje, e na základì svého usnesení èj. ÈÚZK-07591/2016-21, poznamenaného do spisu dne 6. 5. 2016 a vydaného po pøedchozím písemném souhlasu pøedsedy Úøadu ze dne 4. 5. 2016, podání pana
X. Y. ze dne 19. 4. 2016 vrací zpìt k vyøízení Inspektorátu.
Pokud Inspektorát posoudil podání pana X. Y. jako stínost podanou ve smyslu
ust. § 175 odst. 1 správního øádu, pak bylo podle ust. § 175 odst. 4 správního øádu jeho povinností (jako orgánu, který
vede øízení) proetøit skuteènosti ve stínosti uvedené a podle ust. § 175 odst. 5 správního øádu do 60 dnù od doruèení stínosti vyrozumìt o jejím vyøízení stìovatele. Pokud se v ust. § 175 odst. 4 správního øádu hovoøí o správním orgánu, který vede øízení, komentáøová literatura, napø.
Vedral, J. Správní øád. Komentáø. II. vydání. Praha: Bova Polygon, 2012, na str. 1399 k tomu uvádí:
Stínost se podává u správního orgánu, který vede øízení. Toto ustanovení vzbuzuje dojem, jako kdyby stínost bylo moné podávat jen proti postupu správního orgánu podle èásti druhé a tøetí, tedy jde-li o správní øízení (§
9), pojem øízení má vak v tomto pøípadì irí obsah ne jen takový, jaký mu dává § 9 správního øádu. Vzhledem k tomu, e § 175 se vztahuje na vechny procesní postupy správních orgánù, na které se vztahuje správní øád (§ 1 odst.
1), znamená pojem øízení v tomto ustanovení obecnì jakýkoliv postup správního orgánu podle správního øádu. Inspektorát je tedy orgánem, který vede øízení ve smyslu ust. § 175 odst. 4 správního øádu i v tom pøípadì, kdy aplikuje postup podle § 66 zákona o pøestupcích a vìc odloí, ani by bylo zahájeno øízení ve smyslu ust. § 9 správního øádu. Úøadu kompetence k proetøování stíností proti postupu Inspektorátu nepøísluí. Úøadu by náleela kompetence a k pøípadnému pøeetøení zpùsobu vyøízení stínosti Inspektorátem (podle ust. § 175 odst. 7 správního øádu), pokud by mìl stìovatel za to, e jeho stínost nebyla Inspektorátem øádnì vyøízena a o takové pøeetøení by poádal nadøízený orgán.
V publikaci Jemelka, L., Veteník, P. Zákon o pøestupcích a pøestupkové øízení. Komentáø. Praha: C. H. Beck, 2011, se na str. 317 v komentáøi k ust. § 66 odst. 4 uvádí:
Ji dnes neplatí, e odloení vìci je tedy opatøením správního orgánu, které se nedá pøezkoumat podle správního øádu (
) Podle souèasného správního øádu toti platí, e uvedené odloení nemusí být koneèné a díky § 156 správního øádu lze tento úkon pøezkoumat s pøimìøeným pouitím ustanovení o pøezkumném øízení. Odloení vìci, které by bylo v rozporu se zákonem, by pak bylo moné zruit a vìc vrátit k novému projednání. Pokud by Inspektorát podání pana
X. Y. ze dne 19. 4. 2016 podle jeho obsahu nevyhodnotil jako stínost ve smyslu ust. § 175 správního øádu, ale jako podnìt k pøezkoumání úkonu ve smyslu ust. § 156 správního øádu, pak ani v takovém pøípadì by nebyla dána kompetence Úøadu. K pøípadným úkonùm podle § 156 správního øádu by byl opìt pøísluný Inspektorát.
Pro úplnost Úøad upozoròuje Inspektorát na to, e jak jeho Úøední záznam o odloení pøestupku èj. ZKI
QQ-J-X/XXX/2016-2 z 4. 3. 2016, tak i navazující Vyrozumìní o odloení vìci èj. ZKO
QQ-J-X/XXX/2016-3 z 4. 3. 2016 jsou zøejmì stieny chybou v psaní, kdy se v nich nesprávnì uvádí, e Inspektorát
vìc odloil dle § 66
odst. 1 písm. a) zákona o pøestupcích
(tj. jako kdyby osoba podezøelá z pøestupku poívala výsad a imunit podle zákona nebo mezinárodního práva
). Z obsahu obou tìchto písemností pøitom dostateènì zøetelnì vyplývá, e Inspektorát vìc odloil podle ust. § 66 odst. 3 písm. a) zákona o pøestupcích (tj. proto, e dolé oznámení neodùvodòuje zahájení øízení o pøestupku nebo postoupení vìci). Je vak na úvaze Inspektorátu, zda tuto vadu opraví postupem podle ust. § 156 odst. 1 správního øádu.
Úøad povauje za vhodné k vìci uèinit jetì dalí obecné poznámky, týkající se výkladu nìkterých ustanovení zákona o zemìmìøictví.
K absenci pøedchozího oznámení vstupu na pozemky v souvislosti s výkonem zemìmìøických èinnosti (k § 7 zákona o zemìmìøictví).
Absence pøedchozího oznámení vstupu na pozemky není sama o sobì poruením povinnosti stanovené zákonem o zemìmìøictví a netvoøí skutkovou podstatu ádného pøestupku ani jiného správního deliktu vymezených jako poruení poøádku na úseku zemìmìøictví v èásti první, oddílu estém zákona o zemìmìøictví. Pøedchozí oznámení vlastníkovi nebo oprávnìnému uivateli pozemkù je jednou z podmínek, za kterých vzniká právo vstupu na nemovitosti ve smyslu ust. § 7 zákona o zemìmìøictví. Dùsledkem absence takového pøedchozího oznámení je, e právo vstupu na nemovitosti ve smyslu ust. § 7 zákona o zemìmìøictví nevzniklo a pøípadný vstup na nemovitosti je tøeba v takových pøípadech posuzovat jako vstup neoprávnìný podle právní úpravy obecné (tj. podle zákona o pøestupcích, nejde-li o trestný èin).
K ochranì oznaèení podrobných bodù hranic pozemkù v terénu [k § 8 a § 17a odst. 1 písm. b) zákona o zemìmìøictví].
K otázce ochrany oznaèení podrobných bodù hranic pozemkù v terénu se Úøad vyjadøoval u v roce 2011, kdy ve svém sdìlení k vìci èj. ÈÚZK-14736/2011-14 z 21.9.2011 a na nìj navazujícím obecném metodickém dokumentu
Informativní materiál pro zemìmìøické a katastrální inspektoráty è. 77 dospìl k následujícím závìrùm:
1) Na pøípady, kdy je v terénu provedeno nebo naopak odstranìno (resp. znièeno nebo pøemístìno) oznaèení podrobných bodù hranic pozemkù, nijak nedopadá ust. § 17a odst. 1 písm. b) zákona è. 200/1994 Sb., o zemìmìøictví, protoe se nejedná o znaèky bodù bodového pole tj. ani bodù geodetických základù (spravovaných Zemìmìøickým úøadem) ani zhuovacích bodù nebo bodù podrobného bodového pole (spravovaných katastrálními úøady). 2) Oznaèení bodù na hranicích pozemkù právní pøedpisy pro zemìmìøictví a katastr nemovitostí ádnou veøejnoprávní ochranu neposkytují a ádné orgány státní správy zemìmìøictví a katastru nemovitostí takové znaèky nespravují. 3) Pokud nìkdo tvrdí, e mu byla v souvislosti s oznaèení hranic pozemkù (nebo naopak v souvislosti s odstranìním takového oznaèení) zpùsobena nìjaká koda, je na nìm, aby se její pøípadné náhrady domáhal obèanskoprávní cestou. Pokud panuje podezøení, e v souvislosti s oznaèením hranic pozemkù (nebo s odstranìním takových znaèek) mohlo dojít i k nìjakému pøestupku ve smyslu zákona è. 200/1990 Sb., o pøestupcích, náleí jejich pøípadné projednání vìtinou obecním úøadùm (nestanovuje-li zvlátní zákon jinak).
Samotný pojem znaèka je vymezen v ust. § 2 písm. e) zákona o zemìmìøictví tak, e se tímto pojmem rozumí
mìøická znaèka bodu bodového pole vèetnì signalizaèního a ochranného zaøízení bodu bodového
pole. Jednotlivé podrobné body hranic pozemkù nejsou body bodového pole, na jejich oznaèování se nevztahuje § 8 zákona o zemìmìøictví (ten se týká pouze bodù bodového pole) a jejich pøípadné znièení, pokození nebo neoprávnìné pøemístìní není pøestupkem na úseku zemìmìøictví smyslu ust. § 17a odst. 1 písm. b) zákona o zemìmìøictví.
Pro oznaèování podrobných bodù hranic pozemkù pouívá vyhláka è. 357/2013 Sb., o katastru nemovitostí (katastrální vyhláka) pojem
hranièní znak. Aèkoliv pøedpisy upravující zemìmìøictví a katastr nemovitostí hranièním znakùm ádnou veøejnoprávní ochranu neposkytují, nelze obecnì tvrdit, e by se hranièním znakùm takové ochrany nedostávalo vùbec. Hranièní znak (a zejména náklady spojené s jeho pøípadným novým poøízením, resp. správným umístìním na zemském povrchu) nepochybnì pøedstavuje majetkovou hodnotu (nezøídka i v øádu nìkolika tisíc korun). Na znièení hranièního znaku lze tedy pøípadnì pohlíet nikoliv z pohledu speciálních pøedpisù upravujících zemìmìøictví a katastr nemovitostí, ale z pohledu obecných pøedpisù zajiujících ochranu majetku. Takovými pøedpisy jsou jednak zákon o pøestupcích, ale pøípadnì i zákon è. 40/2009 Sb., trestní zákoník. Pøíslunými orgány k posuzování takových skuteèností jsou pak obce, nebo pøípadnì i orgány èinné v trestním øízení.
Vzhledem k tomu, e Úøad vrací podání pana X. Y. ze dne 19. 4. 2016 zpìt k vyøízení Inspektorátu, vrací mu i pøísluný spis.
JUDr. Iveta Bláhová
vedoucí samostatného oddìlení kontroly a dohledu
Pøíloha:
Spis Zemìmìøického a katastrálního inspektorátu v Q. sp. zn. ZKI QQ-J-X/XXX/2016
V kopii na vìdomí:
1) Policie Èeské republiky, Krajské øeditelství policie Xxxxx kraje, Územní odbor
Xxxxx, Obvodní oddìlení Xxxxx XX/X, XXX XX Xxxxx (datová schránka krajského øeditelství:
xxxxxxx),
2) Pan X. Y., Xxxxx èp. XXX, XXX XX Xxxxx
11. 5. 2016.
© Lumír Nedvídek, 2016.
- [Katastr] K absenci predchoziho oznameni vstupu na pozemky v souvislosti s vykonem zememerickych cinnosti a k ochrane oznaceni podrobnych bodu hranic pozemku v terenu, Lumir.Nedvidek, 05/12/2016
Archivace běží na MHonArc 2.6.19+.