katastr AT fsv.cvut.cz
Předmět: Katastr nemovitosti a DTM
List archive
- From: Pěčonka Jan <peconka AT hdgeo.cz>
- To: <katastr AT fsv.cvut.cz>
- Subject: [Katastr] Doručování písemností - vytyčování
- Date: Tue, 9 Oct 2012 23:30:37 +0200
- Importance: Normal
- List-archive: <http://mailman.fsv.cvut.cz/pipermail/katastr>
- List-id: Katastr nemovitosti <katastr.fsv.cvut.cz>
Dobrý den,
dne 3.10 2012 mi přišla odpověď, stanovisko ČUZK na dotaz "doručování písemností při provádění zeměměřických činnostech pro katastr nemovitostí".
Bohužel až nyní jsem měl čas se k celé věci vrátit a napsat svůj názor na toto stanovisko. Tento svůj názor jako neformální sdělení jsem poslal panu řediteli Janečkovi a posílám jej i vážení kolegové Vám.
Samotné stanovisko si můžete stáhnout ze serveru uložto.cz :
http://www.ulozto.cz/xEKkXUh/stanovisko-doruc-pisemnosti-pdf
v případě nefunkčnosti mě prosím kontaktujte.
S pozdravem pěčonka Jan
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Odpověď na závěr CUZK na doručování písemností:
Dobrý den,
dne 3.10. 2012 jsme dostali odpověď na naši žádost o stanovisko k "doručování písemné pozvánky k seznámení s výsledkem vytyčení". Za Vaši odpověď děkujeme.
Úřad bere "neúspěšný pokus o doručení písemné pozvánky k vytyčení" za prokazatelné nepřizvání vlastníka pozemku k seznámení s vytyčenou hranicí. Dále Úřad uvádí, že podle platných rozhodnutí soudů a podle tzv. "teorie dojití" je podmínka doručení (přizvání vlastníka k seznámení) prokazatelně splněna i tímto způsobem a že na vytyčování ve veřejném zájmu se nevztahuje správní řád.
Tuto teorii dojití však musí (tak jak jsem pochopil) vždy potvrdit v rámci daného soudního sporu nezávislý soud, zda se tato teorie může aplikovat na daný případ. Tedy těžko o tomto doručení či nedoručení může rozhodnout správní orgán, katastrální úřad, CUZK, zeměměřický inspektorát. Na internetu je k "teorii dojití" mnoho odkazů a dokumentů i více rozhodnutí soudů, které o tomto pojednávají. Dokonce tato teorie připouští i prosté vhození obálky s obsahem sdělení do schránky, doporučený dopis (respektive lístek o uložení doporučené zásilky), předání obálky s obsahem sdělení za účasti svědka, dokonce využití exekutorského zápisu o doručení obsahu sdělení a jiné možnosti. (např. http://www.epravo.cz/top/clanky/uskali-dorucovani-vypovedi-z-najmu-bytu-bez-privoleni-soudu-51214.html )
Tedy z odpovědi a ze samotné teorie plyne, že katastrální úřad ani ČUZK, ZKI a jejich zaměstnanci nemohou účelně rozhodnout o tom, zda byla splněna podmínka doručení nebo nikoliv a tuto možnost má jen nezávislý soud. Tato situace (jestli jsem ji správně popsal) není opravdu ideální a záleží, kdy toto Úřad v rámci legislativních změn dokáže změnit a prosadit.
Ovšem touto "teorií dojití" nás Úřad staví do pozice, kdy kdykoliv se nepodaří doručit pozvánku (z jakéhokoliv důvodu) a to jakoukoliv formou, pak se zeměměřič vystavuje riziku, že výsledek jeho činnosti může být k ničemu (tedy relativně nepoužitelný pro právní úkon) a vhodný pouze pro vnitřní potřebu (tedy např. pro vytyčení v rámci jednoho vlastnictví a podobně). Pro objednatele zeměměřické činnosti se však tato nejistota stává ZÁSADNÍ a vystavuje se riziku, že jeho další právní úkon bude relativně neplatný, může přijít o nemalé finanční prostředky, o vizi rozvoje, .. a tak dále. V tomto světle je skoro nemožné spravedlivě po zeměměřiči požadovat, aby se obával neplatnosti zeměměřických úkonů a aby si dával stranou peníze na možné soudní spory s objednateli (už z tak trhem podhodnocených zeměměřických prací). Případná výhra v soudní při nic neřeší, protože finanční prostředky vložené do soudního procesu a za advokáty je již vynaložena a může být soudem uznána za nárokovou třeba až za několik let nebo ne v plné výši, o ztrátě času a nervů ani nemluvě. Zeměměřič nevyřeší svou situaci ani odmítnutím dále pokračovat v zeměměřické činnosti, neboť pak bude zpravidla skoro nemožné vymoci po objednateli odměnu za provedenou (nedokončenou) práci a odkázat jej (se stejným rizikem) na jinou zeměměřickou společnost. Nebo je možné práci přerušit, že až si sám objednatel "prokazatelně pozve" souseda k projednání, tak budu pokračovat? Navíc prokazatelně má pozvat vytyčovatel.
Opět se mi zdá, že je snad nemožné posuzovat činnosti prováděné ve veřejném zájmu dvojím metrem, jedním úředním a jedním neúředním.
Tato nejistota je opravdu skličující a proto žádám Úřad o co možná nejrychlejší snahu o řešení.
Nabízí se nyní otázka, zda by měl zeměměřič při provádění zeměměřických činností na tuto skutečnost upozornit objednatele a férově tak nezamlčet žádnou skutečnost. Tady mám však pocit, že kdyby se toto rozkřiklo mezi lidmi, pak toho spíše český člověk využije až zneužije.
Ve své odpovědi se Úřad vyhnul (nebo jinak nekomentoval) stanovisku k dalším úkonům vlastníka nebo jiného oprávněného v případě nedoručení pozvánky na seznámení s hranicí (např. při rozdělení pozemku na neznatelné hranici) a toho, že by mohlo jít možná o relativní neplatnost právního úkonu. Nejspíše je důvodem fakt, že o těchto věcech může rozhodnout až soud a jen soudu přísluší vykládat zákon a jeho smysl.
Ve stanovisku Úřadu mě dále zaujalo tvrzení, že prokazatelné nedoručení pozvánky na seznámení s vytyčenou hranicí nijak nebrání vlastnímu vytyčování v rámci občanskoprávních nebo obchodněprávních vztahů nebo pro vlastní potřebu. Tady nemohu s tímto názorem zcela souhlasit, neboť vytyčování hranice pozemku se děje i v těchto vztazích za účelem zpravidla pro jiná řízení, např. pro stavební řízení, pro rozdělení pozemků, upřesnění hranice, znalost okolních subjektů kudy hranice vede a podobně. Umím si představit jen minimum možností, které nevedou k dalším řízením. Např. vytyčení hranice pro kácení porostů (až do doby, kdy soused prokáže opak), vytyčení uvnitř jednoho vlastnictví, vytyčení pro osobní potřebu (až do doby, kdy bude soused někdo jiný a bude po vytyčení následovat jiný úkon).
Správně možná nerozumím zákonu o zeměměřictví (ZZ) a jeho §§ 3, 4, 5 a 12 ve kterých se píše o zeměměřických činnostech a o ověření výsledku této činnosti.
Zůstává asi nesporné, že vytyčovat hranice pozemku může (za všech okolností a ve všech případech) jenom a pouze způsobilá osoba podle § 3 ZZ.
Podle § 4 odst. c) ZZ je vytyčování pozemků činnost ve veřejném zájmu a to bez omezení.
Podle § 5 lze dovodit, že zeměměřické činnosti pro vlastní potřebu mohou vykonávat zase jenom a pouze osoby oprávněné podle § 3 ZZ.
Podle § 12 vyplývá, že pro správu a vedení katastru musí být dokumentace o vytyčení hranice pozemku ověřena.
Podle § 19a katastrálního zákona (KZ) je vytyčování hranic pozemků zeměměřickou činností, při které se vyznačí poloha bodů hranice podle údajů katastru.
Katastrální zákon nikde nedefinuje, že řeší jen a pouze zeměměřické činnosti ve veřejném zájmu a na úseku katastru (některé zákony se vymezují). Navíc hranice pozemků se mohou vytyčovat jen z údajů katastru.
Za jakých podmínek tedy může zeměměřič (nebo kdokoliv ?) vytyčovat hranici pozemků aniž by se jednalo o vytyčování podle právních předpisů? Jaké jsou relevantní příklady takových vytyčení?
Budu-li vytyčovat hranici pozemku z jiných údajů než údajů katastru jedná se vůbec o vytyčení hranice pozemku?
Nechávám zcela na vůli Úřadu, zda se tímto mým přípisem bude zabývat nebo ne a případně odpoví na východiska a dotazy zde vyjádřené.
Děkuji.
S pozdravem Ing. Jan Pěčonka
__________ Informace od ESET NOD32 Antivirus, verze databaze 7565 (20121009)
__________
Tuto zpravu proveril ESET NOD32 Antivirus.
http://www.eset.cz
- [Katastr] Doručování písemností - vytyčování, Pěčonka Jan, 10/09/2012
Archivace běží na MHonArc 2.6.19+.