Skip to Content.
Sympa Menu

katastr - RE: [Katastr] Doklad o zveřejnění záměru obce prodat nemovitost.

katastr AT fsv.cvut.cz

Předmět: Katastr nemovitosti a DTM

List archive

RE: [Katastr] Doklad o zveřejnění záměru obce prodat nemovitost.


Chronological Podle vláken 
  • From: <Kveta.Olivova AT cuzk.cz>
  • To: <katastr AT fsv.cvut.cz>
  • Subject: RE: [Katastr] Doklad o zveřejnění záměru obce prodat nemovitost.
  • Date: Tue, 24 Jul 2012 10:04:31 +0200
  • Accept-language: en-US, cs-CZ
  • Acceptlanguage: en-US, cs-CZ
  • List-archive: <http://mailman.fsv.cvut.cz/pipermail/katastr>
  • List-id: Katastr nemovitosti <katastr.fsv.cvut.cz>

Dobrý den,

v § 41 odst. 1 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích, ve znění pozdějąích předpisů, je stanoveno „Podmiňuje-li zákon platnost právního úkonu obce předchozím zveřejněním, schválením nebo souhlasem, opatří se listina osvědčující tento právní úkon doloľkou, jíľ bude potvrzeno, ľe tyto podmínky jsou splněny.“.

 

V dané věci si dovolím odkázat např. na komentář k § 41 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích, autora Petra Průchy zveřejněný v ASPI pod ID LIT20376CZ, ve kterém je uvedeno:

„K odst. 1.

               Tam kde zákon pro platnost konkrétního právního úkonu vyľaduje jeho předchozí zveřejnění, schválení nebo souhlas s ním, stanoví současně povinnost obce opatřit listinu osvědčující takový právní úkon doloľkou, jíľ bude potvrzeno, ľe takové podmínky byly splněny. Zákon nestanoví konkrétní formu ani obligatorní obsahové náleľitosti takové doloľky. V praxi pak budou konkrétní smlouvy či listiny osvědčující konkrétní právní úkon vľdy obsahovat text doloľky v podobě například samostatného článku smlouvy, který deklaratorně osvědčí, ľe doąlo ke splnění zákonem předepsaných podmínek. Vyloučeno v praxi není ani pouľití doloľky v podobě razítka s textem osvědčujícím stanovené skutečnosti.

 

                Vzhledem k tomu, ľe doloľka se stává součástí listiny osvědčující existenci konkrétního právního úkonu, má rovněľ charakter projevu vůle vąech stran právního úkonu, které schválením doloľky deklaratorně osvědčí, ľe doąlo ke splnění zákonem stanovených podmínek pro platnost konkrétního právního úkonu. Strana, která svým podpisem přísluąné listiny osvědčí pravdivost doloľky o splnění zákonem předepsaných podmínek má pak oslabený právní zájem na zpochybnění jejího obsahu s výjimkou případů zakládajících důvody obnovy řízení.

 

                V praxi tedy bude text doloľky zpravidla obsahovat v případě podmínky zveřejnění záměru konkrétního právního úkonu, datum jeho vyvěąení na úřední desce a jeho sejmutí z ní popř. uvedení daląích forem zveřejnění. Tam, kde je podmínkou platnosti právního úkonu jeho schválení orgánem obce, musí doloľka obsahovat označení orgánu obce, který jej schválil, datum schválení a případně i číslo jeho usnesení, které předmětné schválení obsahuje. Je-li pro platnost právního úkonu nezbytná kombinace osvědčení více zákonem stanovených podmínek (např. povinnost zveřejnění záměru, schválení zastupitelstvem obce apod.) bude doloľka obsahovat potvrzení vąech těchto podmínek.

 

                Doloľka nemá konstitutivní povahu ani není obligatorní podmínkou platnosti konkrétního právního úkonu. Její úloha se omezuje na deklaratorní osvědčení splnění zákonem stanovených podmínek. Z této premisy lze dovodit závěr, ľe absence samotné doloľky na listině o právním úkonu nezpůsobuje automaticky jeho neplatnost, za předpokladu, ľe zákonem stanovené podmínky platnosti tohoto právního úkonu byly splněny. Doloľka sama pak pouze presumuje správnost předmětného, zákonem předepsaného postupu, není vąak správním aktem vrchnostenské povahy, nýbrľ pouze aktem hospodářské správy vystupující v rámci správy fiskální.“,

 

nebo na

 

„Stanovisko odboru dozoru a kontroly veřejné správy Ministerstva vnitra č. 3/2009

 

                Označení stanoviska: Náleľitosti podkladů pro zápis do katastru nemovitostí, je-li jedním z účastníků řízení obec

                Právní předpis:

               zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějąích předpisů (dále jen „zákon o obcích“)

                Ustanovení: § 39, § 41

                Související práv. předpisy: § 5 odst. 1 písmeno e) zákona č. 265/1992 Sb., o zápisech vlastnických a jiných věcných práv k nemovitostem

                Klíčová slova: záměr obce, nakládání s nemovitým majetkem

                Datum zpracování: 2. března 2009

 

                Dotaz: Které listinné podklady jsou nutné pro zápis převodu obecního majetku do katastru nemovitostí ?

Stanovisko:

 

                Podle § 39 odst. 1 zákona o obcích je obec povinna zveřejnit záměr na nakládání se svým nemovitým majetkem v těchto případech: chce-li jej prodat, směnit nebo darovat, pronajmout jej nebo poskytnout jako výpůjčku. V souladu s ustanovením § 41 odstavce 1 zákona o obcích pak při veąkerých právních úkonech, jejichľ platnost zákon podmiňuje předchozím zveřejněním, schválením nebo souhlasem, se přísluąná listina opatří doloľkou, osvědčující tento právní úkon, jíľ bude potvrzeno, ľe tyto podmínky jsou splněny. O formě této doloľky nejsou ľádné podrobnosti zákonem dány, je proto přípustná ve formě zvláątního listu k listině (zde převáľně ke smlouvě) připojené, jako rubopis, ale i ve formě pasáľe v textu smlouvy. Smlouva, opatřená doloľkou, je zásadním podkladem pro zápis provedeného právního úkonu do katastru nemovitostí.

                Z praxe odboru jsou známy případy, kdy katastrální úřady provádějí zápisy vlastnického práva i v případech, kdy před rozhodnutím zastupitelstva obce o prodeji (zcizení) majetku nebyla splněna podmínka předchozího zveřejnění záměru. Rovněľ je známo, ľe praxe katastrální úřadů nebyla v otázce vyľadovaných podkladů vľdy jednotná. Ministerstvo vnitra se proto obrátilo se ľádostí o stanovisko na Český úřad zeměměřický a katastrální (dále jen „ČÚZK“). Předmětem ľádosti byly dotazy:

                * jaké listiny jsou v případě zápisu právního úkonu, týkajícího se obecního majetku do katastru nemovitostí vyľadovány,

                * zda pro účely řízení postačuje smlouva o převodu vlastnictví, opatřená doloľkou podle § 41 zákona o obcích,

                * zda jsou obce povinny skutečnosti v doloľce uvedené dokládat, tj. zda je nutno přiloľit i přísluąné usnesení a předchozí zveřejněný záměr.

                ČÚZK ve svém stanovisku sdělil, ľe pro zjiątění, zda byly naplněny podmínky převodu dle zákona o obcích, postačuje pouze listina, opatřená doloľkou dle § 41 zákona o obcích.

                Katastrální úřad před svým rozhodnutím zkoumá, zda

                1. není navrhovanému vkladu na překáľku stav zápisů v katastru,

                2. je navrhovaný vklad odůvodněn obsahem předloľených listin,

                3. je právní úkon (převod vlastnictví, zřízení či zánik jiného práva) určitý a srozumitelný,

                4. je právní úkon učiněn předepsanou formou,

                5. účastník řízení je oprávněn nakládat s předmětem právního úkonu,

                6. účastník řízení není omezen ve smluvní volnosti, pokud se týče předmětu právního úkonu,

                7. k právnímu úkonu účastníka řízení byl udělen souhlas dle zvláątního předpisu; a to vąe ke dni podání návrhu na vklad.

                Doloľení přísluąného usnesení ani předchozího zveřejněného záměru katastrální úřady k řízení o povolení vkladu práva nevyľadují. V tomto smyslu byla praxe katastrálních úřadů sjednocena přípisem ČÚZK č.j. 2561/2001-23 ze dne 17. července 2001. Tento úřad zastává názor, ľe jestliľe bylo obci svěřeno právo potvrdit splnění zákonem poľadovaných skutečností (a téľ autoritativně osvědčovat některé důleľité skutečnosti), nepředpokládá, ľe se skutečnosti jednou potvrzené mají znovu osvědčovat či potvrzovat, a to alespoň v případech, kdy pravdivost těchto skutečností nikdo důvodně nepopírá (presumpce správnosti).

                Ten, kdo za obec takové potvrzení vydá, je dle názoru ČÚZK trestně odpovědný za jeho pravdivost. Proto vychází stanovisko ČÚZK z názoru, ľe by se katastrální úřad „měl spokojit“ s doloľkou dle § 41 zákona o obcích a daląí podklady, usnesení zastupitelstva obce a kopii záměru o nakládání s majetkem dle § 39 zákona o obcích, by jiľ vyľadovat neměl. Potvrzující doloľka by měla být spojena s listinou, v níľ je právní úkon obce obsaľen.

                Doloľka by dále měla být obsahově konkrétní; mělo by z ní být patrno

                - kdy a s jakým právním úkonem obce byl vysloven souhlas,

                - kdo jej schválil,

                - odkdy dokdy a jakým způsobem byl záměr zveřejněn.

                Obdobně katastrální úřad nahlíľí při zjią»ování oprávněnosti hlavního města Prahy nebo jeho městských částí na doloľku dle § 43 zákona č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějąích předpisů, je-li v ní potvrzeno, ľe záměr převést nemovitý majetek byl hlavním městem či městskou částí řádně zveřejněn a ľe přísluąné zastupitelstvo tento úkon schválilo.

                Katastrální úřady dle ČÚZK doloľení přísluąného usnesení zastupitelstva obce ani předchozího zveřejněného záměru pro účely řízení o povolení vkladu práva přímo nevyľadují.

Poznámky:

                - stanovisko popisuje právní stav ke dni zpracování

                - obsah smluv o převodu nemovitostí není předmětem dozoru ani kontroly Ministerstva vnitra

                - stanovisko není právně závazné, nebo» k závazným výkladům je oprávněn pouze přísluąný soud.“

 

S pozdravem

Olivová Květa

 

From: katastr-bounces AT fsv.cvut.cz [mailto:katastr-bounces AT fsv.cvut.cz] On Behalf Of jan.tosner AT seznam.cz
Sent: Monday, July 23, 2012 8:17 PM
To: katastr AT fsv.cvut.cz
Subject: [Katastr] Doklad o zveřejnění záměru obce prodat nemovitost.

 

Dobrý den.

Při spolupráci s obcí jsem se setkal se zamítnutím vkladu z důvodu :

" Zákon č. 128/2000 Sb. v platném znění v ust. § 39 podmiňuje platnost právního úkonu nejen schválením zastupitelstva, ale téľ zveřejněním záměru obce prodat nemovitý majetek, po dobu nejméně 15 dnů před rozhodnutím v přísluąném orgánu obce vyvěąením na úřední desce obecního úřadu, aby se k němu mohli zájemci vyjádřit a předloľit své nabídky. Záměr můľe obec téľ zveřejnit způsobem v místě obvyklým. Pokud obec záměr nezveřejní, je právní úkon od počátku neplatný. K předloľené kupní smlouvě nebyl předloľen originál nebo úředně ověřené fotokopie této doloľky o zveřejnění záměru obce na úřední desce v potřebném mnoľství tak, aby mohly tvořit nedílnou součást smlouvy."

 

Zajímalo by mne, zda je nutné předkládat originál, nebo úředně ověřené fotokopie doloľky o zveřejnění záměru obce odprodat nemovitý majetek, kdyľ je přímo v kupní smlouvě zakotveno prohláąení obce, ľe tak učinila. ( Navíc je tato skutečnost, mimo jiné, dokumentována na úřední desce obce na internetu ).

Děkuji za reakce.

Jan Toąner



__________ Informace od ESET NOD32 Antivirus, verze databaze 7322 (20120723) __________

Tuto zpravu proveril ESET NOD32 Antivirus.

http://www.eset.cz




Archivace běží na MHonArc 2.6.19+.

Top of Page