freegeocz - Re: Re: [FreeGeoCZ] QGIS a WMS ortofoto ČR

freegeocz AT fsv.cvut.cz

Předmět: Svobodná geoinformační infrastruktura

Re: Re: [FreeGeoCZ] QGIS a WMS ortofoto ČR

Chronological Podle vláken
  • From: Radek Augustýn <raugustyn AT post.cz>
  • To: Svobodná geoinformační infrastruktura <freegeocz AT fsv.cvut.cz>
  • Cc: pavel.srovnal AT cuzk.cz
  • Subject: Re: Re: [FreeGeoCZ] QGIS a WMS ortofoto ČR
  • Date: Fri, 08 Feb 2013 20:13:59 +0100 (CET)

Dobrý večer,

důvodem proč se to nelíbí QGISu je to, že si neumí poradit s namespaces v capabilities serveru http://geoportal.cuzk.cz/WMS_ORTOFOTO_PUB/WMService.aspx?service=wms&request=getcapabilities. Server ČÚZK to vrátí formálně dobře, ale na XML parser v QGIS je to holt až příliš dobře :-(.

Jestliže v QGIS-u zaškrtnete volbu "Ignorovat GetMap URI", tak se vykašle na hledání online resource, které tam neumí najít a použije originální adresu http://geoportal.cuzk.cz/WMS_ORTOFOTO_PUB/. Ta si zjevně s požadavkem umí poradit.

Porovnejte:
Capability\Request\GetCapabilities\DCPType\HTTP\Get\OnlineResource...tak by to rád viděl QGIS
Capability\Request\GetCapabilities\DCPType\HTTP\wms:Get\wms:OnlineResource...tohle přijde z ČÚZK

Obojí je správně, to druhé je však přesnější, ale jednosušší/starší parsery neví co s tím.

Server má ve skutečnosti dva skripty zpracovávající požadavek podle typu:
POST:http://geoportal.cuzk.cz/WMS_ORTOFOTO_PUB/service.svc/post?
GET:http://geoportal.cuzk.cz/WMS_ORTOFOTO_PUB/service.svc/get?

Zajímavé jsou služby poskytované oběma podslužbami:
POST:http://geoportal.cuzk.cz/WMS_ORTOFOTO_PUB/service.svc/post?service=wms&request=getcapabilities
GET:http://geoportal.cuzk.cz/WMS_ORTOFOTO_PUB/service.svc/get?service=wms&request=getcapabilities

Přestože jsou vysoce specializované, odkazují na sebe nevzájem.

A. Nejsprávnější systémové řešení:
1. Skrýt vnitřní služby /service.svc/post? a /service.svc/get? To znamená v capabilities pro /WMService.aspx? ukazovat jenom na /WMService.aspx?
2. Odstranit namespaces z capabilities na http://geoportal.cuzk.cz/WMS_ORTOFOTO_PUB/WMService.aspx?

Obojí by se muselo provést na zdrojovém serveru, což zřejmě pan Mgr. Srovnal (správce služby dle capabilities) nebude moci vzhledem k omezením profilů INSPIRE udělat. Navíc by to mohlo vadit jiným klientům.

B. Funkční systémové řešení:
Zakaskádování serveru a uzpůsobení Capabilities, bez programování třeba pomocí GeoServeru nebo MapServeru. To je vlastně jeden z důvodů, proč jsou OnlineResources "nadbytečně" v Capabilities. Výhodouje, že nepotřebuje spolupráci na straně serveru.

C. Správné jednoúčelové řešení.
Zaškrtnout v QGIS volbu "Ignorovat GetMap URI". Na tomto serveru to určitě bude fungovat, dokud správce nic nezmění.

Hezký víkend

Radek Augustýn