freegeocz - [FreeGeoCZ] Třetí parciální derivace

freegeocz AT fsv.cvut.cz

Předmět: Svobodná geoinformační infrastruktura

[FreeGeoCZ] Třetí parciální derivace

Chronological Podle vláken
  • From: Jan Pacina <packy AT kma.zcu.cz>
  • To: freegeocz AT fsv.cvut.cz
  • Subject: [FreeGeoCZ] Třetí parciální derivace
  • Date: Mon, 03 Dec 2007 11:38:29 +0100

Ahoj všem ... psal jsem svůj problém do anglické konference, ale zatím bez odpovědi, tak zkusím ještě české uživatele GRASS :)
Pro potřeby Geomorfologického informačního systému potřebuji spočítat odvozené povrchy třetího řádu (změny křivostí) - k tomu potřebuji napočítat třetí směrové parciální derivace. Snažil jsem se klasickými numerickými metodami, ale výsledky byly více než neuspokojivé.
Napadly mne dvě řešení jak na to, ale potřebuji poradit:

1. výškový rastr si počítám pomocí v.surf.rst - tam se dají napočítat první a druhé směrové parciální derivace - zajímalo by mě, jestli by se daly derivováním spline funkce napočítat i další derivace. Podmínkou by ale bylo, že by v.surf.rst musel spočítat pro každý segment parametrické vyjádření spline funkce. Díval jsem se do zdrojáku v.surf.rst a nejsem z toho moc moudrý :( Nevíte někdo, jak toto funguje??

2. V GRASS bibli se píše o modulu r.slope.aspect - ten počítá parciální derivace pomocí prokládání polynomu přes vstupní body. Je tam ukázán výpočet první a druhé derivace (na 3x3 okolí) - rád bych si odvodil předpis pro třetí derivaci, ale nevím jakým způsobem jsou tam odvozovány váhy pro metodu nejmenších čtverců ($w_k = d_k^(-2), d_k^2 = (x - x_k)^ 2+ (y - y_k)^2$). Zkoušel jsem pátrat, ale všechny odkazy v literatuře směřují ke GRASS handbuch. Nevíte někdo???

Budu rád za každý podnět. Předem díky.
Honza

Ing. Jan Pacina e-mail: packy AT kma.zcu.cz
University of West Bohemia phone: (+420) 37763-2692
Department of Mathematics fax: (+420) 37763-2602
Plzen, Czech Republic address: Univerzitni 20, 306 14