rkz-l - [rkz-l] Digitalizace Rukopisu

rkz-l AT fsv.cvut.cz

Předmět: Rukopis královédvorský a zelenohorský

[rkz-l] Digitalizace Rukopisu

Chronological Podle vláken
  • From: "Jaroslav Gagan k128 4536" <gagan AT fsv.cvut.cz>
  • To: rkz-l AT fsv.cvut.cz
  • Subject: [rkz-l] Digitalizace Rukopisu
  • Date: Mon, 6 Feb 2006 15:10:06 MET DST

Dobry den.

Pred tydnem 31.1.2006 byla v Narodnim muzeu v Praze slavnostne
uvedena digitalni podoba RKZ. Digitalizaci provedla firma AiP
z Berouna scanerem s rozlisenim 70 milionu pixelu. Digitalizaci
Kralovedvorskeho rukopisu sponzoroval spolek Svatobor, Zelenohorsky
rukopis Matice ceska.

Predvadene stranky RZ a RK byly vynikajici kvality (ukazky z CD),
bohuzel vysledky prezentovane na internetu jsou tristni. Muzete se
presvedcit sami:
http://www.memoria.cz

Na strankach jsou na ukazku pro verejnost v normalni kvalite uvolneny
zlomek Dalimilovy kroniky, Jensky kodex ad. Bohuzel digitalni obrazy
RKZ mezi nimi nejsou.

Po vstupu do Manuscriptoria napiste ve vyhledavacim formulari do radky
FullText: zelenohor (anebo cely nazev s diakritikou).

Potom se podivejte na Digitalni dokument - kvalita zobrazeni je priserna,
neco tak odpudiveho jsem jeste nevidel. Firma AiP sice pise, ze pro volny
pristup jsou kompletni nahledy dokumentu v kvalite nezbytne pro orientaci
v dokumentu. Ale pokud nesedite v licencovane knihovne, tak mate smulu.
Pro normalni uzivatele internetu jsou uvolnene nahledy RK a RZ k nicemu.
Zda se mi, ze nahledy jsou umyslne rozostreny, aby se nedaly tisknout.

Narodni muzeum by mohlo vydat publikaci snimku RKZ podobnou publikaci
Dalimilova kronika, kterou vydala Narodni knihovna.

Z uvedeni digitalizovanych Rukopisu jsem velmi zklaman.

Jaroslav Gagan

Ing. Jaroslav Gagan Fakulta stavebni CVUT
<gagan AT fsv.cvut.cz> Katedra inzenyrske informatiky
tel: 224 354 536 http://people.fsv.cvut.cz/~gagan/