rkz-l - [rkz-l] Re: Dotaz na Hanku

rkz-l AT fsv.cvut.cz

Předmět: Rukopis královédvorský a zelenohorský

[rkz-l] Re: Dotaz na Hanku

Chronological Podle vláken
  • From: Karel Nesmerak <nesmerak AT natur.cuni.cz>
  • To: Rukopis královédvorský a zelenohorský <rkz-l AT fsv.cvut.cz>
  • Cc: RKZ - elektronicka konference <rkz-l AT fsv.cvut.cz>
  • Subject: [rkz-l] Re: Dotaz na Hanku
  • Date: Fri, 16 Jan 2004 07:05:42 +0100 (CET)

Dobry den,

pisen "Moravo, Moravo, Moravicko mila!", zvanou tez Podebradska otiskl
Vaclav Hanka v roce 1831, pricemz udal, ze jde o pisen, kterou mu
zpivala jeho matka. Jedna se vsak o Hankovu upravu stare lidove pisne.
Tato Hankova uprava casem zlidovela a byla i zhudebnena Ludvikem z Dietrichu.
Hankuv "podvod" mohl spocivat v tom, ze poukazanim na jeji (nesporny)
lidovy puvod pisen snadneji prosla censurnim rizenim.

Problematikou se zabyval zejmena

* Soucek, S.: Dve pozdni mystifikace Hankovy.
Praha, Ceska akademie ved a umeni 1924.

ale pojednal praci z hlediska odpurce a autora presvedceneho
o Hankovi-falsatorovi. Radu zminek lze nalezt rovnez ve zname knize

* Ivanov, M.: Tajemstvi RKZ.
Praha, Mlada fronta 1969, str. 269-335.

Tam jsou zmineny i ostatni Hankovy "drobne podvudky". Upozornuji ale,
ze cela problematika neni dosud souhrne a skutecne nestranne zpracovana.
Vetsina techto zalezitosti se toci kolem pokusu o oklamani censury, a
navic je u rady z nich Hankova "ucast" ci "umysl" znacne sporna.

To je snad ve strucnosti vse.
Hezky den preje

Karel Nesmerak
e-mail: nesmerak AT natur.cuni.cz