Současné právní předpisy
neobsahují možnost realizovat nové zpřesnění podrobného
bodu
již jednou odsouhlaseného vlastníky a vyznačeného s kódem kvality 3, tj.
provést ztotožnění
rozdílných souřadnic polohy a souřadnic obrazu u podrobných bodů
evidovaných s kódem
kvality 3. Shodných souřadnic polohy a obrazu tak lze u takových
podrobných bodů
v současné době docílit pouze na základě obnovy katastrálního operátu
novým mapováním
nebo na podkladě výsledků pozemkových úprav.
NE. UZNÁVÁM, ŽE KATASTRÁLNÍ PŘEDPISY VÝSLOVNĚ TUTO VĚC
OPOMENULY A NIKDO NEMĚL DOST VŮLE VĚC NAPRAVIT.
POKUD ALE PŘEDPISY NA TUTO POTŘEBU VÝSLVONĚ NEREAGUJÍ,
PAK JE PODLE MĚ POVINNOSTÍ STÁTNÍ SPRÁVY HLEDAT MOŽNOSTI, JAK UVEDENÉ PŘEKLENOUT
VÝKLADEM A APLIKACÍ NĚČEHO, CO POUŽÍT LZE. A TÍM JE ZA MĚ PŘEČÍSLOVÁNÍ BODU, KDE
NOVÝ BOD DOSTANE SOBR TOTOŽNÉ SE SPOL. Netvrdím tím však, že takovýto postup
prochází.
K Vašemu dotazu, zda lze
považovat za zřejmý omyl ve smyslu § 36 odst. 1 písm. a)
katastrálního zákona, pokud byl obnovou katastrálního operátu novým
mapování v terénu
určen rozdílný průběh hranice, která byla v minulosti jednoznačně určena
body s kódem kvality
3, konstatujeme, že v takovém případě se o zřejmý omyl nejedná. Obnova
katastrálního
operátu mapováním je zcela specifický institut, jehož účelem je
vytvoření nového katastrálního
operátu, jehož stav bude v co nejvyšší možné míře odrážet stav skutečný.
Zásadní vliv
na výsledek obnovy katastrálního operátu mapováním má z tohoto důvodu
zjišťování průběhu
hranic, kdy se vyšetřuje skutečný průběh hranice v terénu, který se
porovnává s jejím
zobrazením v katastrální mapě. Zjišťování hranic je upraveno v § 42
katastrálního zákona a
postup při zjišťování hranic dále podrobněji upravuje § 48 a násl.
vyhlášky č. 357/2013 Sb.,
o katastru nemovitostí (katastrální vyhláška). Zjišťování hranic provádí
komise, a to za účasti
vlastníků a jiných oprávněných (dále jen „vlastníci“). Vlastníci jsou na
zjišťování průběhu hranic
zváni písemnou pozvánkou, kde je mj. upozorněno na povinnost vlastníka
označit trvalým
způsobem hranice svých pozemků (pokud již nejsou označeny) a dále na
skutečnost,
že neúčast vlastníka při zjišťování hranic není na překážku využití
výsledků zjišťování hranic
k vyhotovení nového souboru geodetických a popisných informací. Pokud
komise v daném
případě při zjišťování hranic dospěla k závěru, že přítomnými vlastníky
označený průběh
hranice odpovídá jejímu zobrazení v katastrální mapě a současně ani nic
nenasvědčovalo
tomu, že by byl označený průběh odchylný od skutečného průběhu hranice
uznávaného
vlastníky, je zcela v souladu s postupy při zjišťování průběhu hranic,
že se na podkladě takto
vyšetřeného průběhu hranice obnoví soubor geodetických
informací.
NE. ZAKÍNADLO KATASTRU, KTERÉ SE (můj názor) NEZAKLÁDÁ
NA PLATNÉ PRÁVNÍ ÚPRAVĚ.
Bohužel, bez správní žaloby se nejspíše ledy
nepohnou...
Rozumím, jak to ČÚZK myslí, ale s jeho názorem
rezolutně nesouhlasím. A vysvětlím proč.
Ano, komise je zvláštní případ a nové mapování je
zvláštní institut založený na komsním šetření. Ale:
1) Nikde není řečeno, že komise nemůže způsobit zřejmý
omyl ve smyslu § 36 katastrální vyhlášky, ZVLÁŠTĚ KDYŽ ČLENEM KOMISE JE ZÁSTUPCE
KATASTRÁLNÍHO ÚŘADU. Výklad ČÚZK dlouhodobě razí teto názor, kdy v podstatě
říká, že komise mohla k výsledku dospět na základě nějaké úvahy a nelze prokázat
zřejmý omyl (který musí být zřejmý a nejlépe zřejmější než zřejmý...), tedy
jinými slovy v podstatě říká, že pokud něco prošlo komisí, tak se nemůže jednat
o zřejmý omyl (resp. abych nebyl špatně pochopen - ono k tomuto závěru opravdu
vedou některé rozsudky, kterými se ČÚZK nepochybně a přirozeně snaží
řídit...).
2) Nevím, jak by vůbec mohl být obhájem postup, kdy
ČLEN KOMISE ZA KATASTRÁLNÍ ÚŘAD ODSOUHLASÍ PŘI MÍSTNÍM ŠETŘENÍ JINÉ HRANICE, NEŽ
KTERÉ TVOŘÍ ZÁVAZNÉ GEOMETRICKÉ A POLOHOVÉ URČENÍ ZAPSANÉ V KATASTRU NEMOVITOSTÍ
A VYTVÁŘÍ TAK PŮVODNÍ VÝSLEDEK ZEMĚMĚŘICKÉ ČINNOSTI DOLOŽENÝ GEOMETRICKÝM
PLÁNEM A SOUHLASNÝM PROHLÁŠENÍM O SHODĚ NA PRŮBĚHU VLASTNICKÉ HRANICE (...A TO
ANI ZA PODMÍNKY, KDY BY NA TOM PANOVALA SHODA MEZI VLASTNÍKY!!!).
Ano, umím si představit, pokud hranice byla určena
třeba jako pohyblivá, nestálá. Tj. určitě nechci tvrdit, že každý rozdíl mezi
geometrickým a polohovým určením před obnovou dle GP a souhlasného prohlášení a
po obnově se má rovnat zřejmý omyl. Ale pokud budou např. - školský příklad - v
terénu původní stabilizace, jejichž poloha po zaměření bude odpovídat původnímu
GP a přesto by komise za účasti člena katastrálního úřadu dospěla k jinému
výsledku aniž by k tomu byl zjevný důvod (nejlépe doložený a popsaný v
protokolu, náčrtu místního šetření...), tak jde o zřejmý omyl (prostě proto, že
z podstaty neexistuje žádná správní úvaha, která by tento postup ospravedlnila).
Protože pokud vlastníci budou tvrdit jiný průběh, tak člen komise za katastrální
úřad neměl takovýto průbě odsouhlasit (a jestli někdo chce tvrdit, že toto není
zřejmý omyl podle § 36 katZ, ale nějaký "jiný omyl", tak na toto nikdy
nepřistoupím. A pokud se zpětě prokáže, že tento jiný průběh označil pouze jeden
z vlastníků, pak je sitauce ještě hůře obhajitelná (byť je
nutné připustit a contrario,
že neúčast vlastníka neomlouvá...).
Tedy jinak řečeno - podmínka ve stanovisku "ani nic nenasvědčovalo tomu, že by byl označený průběh odchylný
od skutečného průběhu hranice uznávaného vlastníky" je mylný předpoklad ČÚZK k
vyslovení obecného závěru. Protože naopak může nastat případ, že "něco
nasvědčovalo tomu, že by byl označený
průběh odchylný od skutečného průběhu hranice uznávaného vlastníky". A
dokonce může nastat případ, že "něco zjevně nasvědčovalo
tomu, že by byl označený
průběh odchylný od skutečného průběhu hranice uznávaného vlastníky" (třeba
listina založená ve sbírce listin katastrálního úřadu spolu s geometrickým
plánem a souhlasným prohlášením).
Rozumím tomu, že tento můj komentář a můj výklad je pro katastrální úřady z
praktického pohledu "nepohodlný", protože pokud by na tuto argumentaci
přitoupili, tak by se jim značně zkomplikovalo místní šetření, kdy by si museli
mnohem více hlídat stávající stav uložený ve sbírce listin. Resp. tento názor
neprošel žádnou žalobou a soudním rozhodnutím, aby na něj ČÚZK byl
ochoten/schopen přistoupit. Ale stávající výklad je za mě o to více
neobhajitelný vzhledem k samotnému závěru, na který se stanovisko odkazuje - tj.
že obnovou katastrálního operátu se obecně nemění právní vztahy k
nemovitostem.
Naopak za mě právě stávající výklad zpochybňuje právní jistotu listin
zapsaných v katastru nemovitostí, a to konkrétně souhlasných prohlášení a
geometrických plánů na zpřesnění průběhu vlastické hranice (proč bych si jako
vlastník měl platit za toto zpřesnění, když stejně mám jistotu jen do nového
mapování, kde opět nemám jistotu... a kde naopak musím spoléhat na svým způsobem
černou skříňku úřadu, která vyprodukuje nový soubor geodetických informací x
zatímco já jsem si zaplatil AZI s kulatým razítkem, kterému důvěřuji...).
Jsem si přitom vědom i jistých úskalí např. stabilizace rohem budovy -
zpřesnění a zápis do katastru, následné zateplení +40 cm, následné mapování atp.
Podobných příkladů půjde nalézt jistě více.
Berte to prosím jako případný podnět k zamyšlní. Případně budu rád, když
napíšete, v čem se mýlím.